دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

در ادامه مطلب میخوانیم؛ نفرات برتر کنکور چگونه درس خوانده اند؟(حتما مطالعه شود)

روش درس خواندن نفرات برتر کنکور:

پدرام افشار – رتبه ۴ کشوری در رشته تجربی در کنکور ۹۱

پدرام افشار می گوید از هیچ کلاس کنکوری بهره نبرده است و صرفاً در کلاس های مدرسه شرکت می کرده است. البته او اعتراف می کند که از سال سوم زیر نظر مهندس علی شکوهی از مشاورین موسسه علمی گاج قرار داشته است. افشار درباره روشهای مطالعاتی اش می گوید: به نظر من نکته مهم این است که هر دانش آموزی بسته به نیاز و نقاط قوت و ضعف خود ببیند که دقیقاً چه روشی مطالعه ای را برای خود در نظر بگیرد که بیشتر به نتیجه برسد اولین کاری که من برای شروع یک درس انجام دادم این بود که در همان ابتدا برای خودم مشخص می کردم که روش کار من به چه شکلی باید باشد و همین موضوع خیلی به من کمک کرد. چون درس های مختلف را نمی شود به یک شکل خواند برای مثال دروس ادبیات را که از ۲۵ سوال به ۶ شکل مختلف سوال طرح می شود. برای همین من کتاب ادبیات را به ۶ شکل مختلف می خواندم و یک نکته دیگر که برایم مهم بود . این بود که درس زیست را طوری می خواندم که به آن حلقه های زنجیره ای که بین یک فصل و یک فصل دیگر هست مسلط شوم چون زیست درسی است که به عنوان یک درس ترکیبی از آن اسم می برند یعنی با تسلط بر یک فصل نمی شود به تمام سوالات آن فصل پاسخ داد .مسلماً از فصول دیگر و مطالب دیگر هم سوال می آید به ویژه در درس زیست و شیمی به شکل های کتاب خیلی اهمیت می دهم چون من هم امسال و هم سال های قبل سوالاتی را در زیست دیده بودم و مطرح شده بود که کلید حل آن سوال تسلط به یک شکل کتاب درسی مربوط بود.

معصومه عظیمی – رتبه ۶ کشوری در رشته تجربی در کنکور ۹۱
معصومه عظیمی رتبه ۳ منطقه یک و رتبه ۶ کشوری در رشته علوم تجربی در کنکور سال ۹۱ است. او نیز اعتقادی به کلاس های کنکور ندارد اما اعتراف می کند که از ابتدای سال سوم تحت هدایت سیناتهرانی از مشاورین مشهور تحصیلی قرار داشته است. خانم عظیمی در دروس اختصاصی به ترتیب زیست شناسی ۹۵% ، فیزیک ۸۶% ، ریاضی ۷۰% و شیمی ۱۰۰% زده است. عظیمی معتقد است مشاورش از دو سال قبل با درایت و هوشمندی انگیزه و باور لازم برای کسب رتبه تک رقمی را در او ایجاد کرده بود. او درباره روش های مطالعاتی اش در دروس شیمی و زیست می گوید: در زیست شناسی برعکس بعضی از درس ها مثل ریاضی ، پایه قوی لازم نیست و اگر کسی آنرا با دقت بخواند و چند بار مرور کند ، حتماً می تواند درصدهای بالایی در آن کسب کند اما اگر انتظار درصد ۱۰۰ داریم، به جز حفظ کردن و خواندن دقیق باید دنبال مفهوم و مطلب های نامرئی و مرموز هم باشیم!
من با آموزش هایی که مشاور خوبم ، آقای دکتر تهرانی داده بودند، روش های مطالعه هر درس را می دانستم. در مورد زیست نیز ابتدا مباحث درسی را از روی کتابهای درسی به شیوه سیستم عصبی ذهنی که ایشان آموخته بودند مطالعه و یادداشت برداری می کردم . من به تمام شکل ها و نکته های کتاب توجه می کردم . سپس تست های مفهومی و ترکیبی از کتاب های کمک درسی که مشاورم معرفی کرده بودند را می زدم تا مطالب را بصورت عمیقتر یاد بگیرم. آقای سیناتهرانی بر خلاف سایر مشاورین به من توصیه کرده بودند تا حتماً بعد از مطالعه هر درس، تعدادی تست بزنم . البته هدف این نبود که به قول ایشان از خودم درصد بگیرم و احساس غرور کنم. بلکه تاکتیک ایشان که خیلی هم موثر بود ، این بود که اگر نکته ای در هنگام مطالعه جا مانده در این مرحله شناسایی شود، ضمن آنکه اینکار به درک مفهومی مطالبی که خوانده بودم و نیز تنظیم میزان عمق مطالعه ام کمک بسیار زیادی می کرد. از طرفی با نحوه طرح سوالات و دیدگاههای متفاوت طراحان کنکور نیز آشنا می شدم .
معصومه عظیمی درباره روش مطالعه شیمی می گوید: در مورد درس شیمی نیز بهتر است اول از همه، متن کتاب درسی را بخوبی بخوانیم و شکل ها و حتی زیرنویس های شکل ها را بررسی کنیم. من بعد از مطالعه کامل مباحث درسی آنها را بر روی سیستم عصبی ذهنی منتقل می کردم. آخر سر هم شروع می کردم به تست زدن.
مسئله های شیمی نیز در کنکور بسیار حائز اهمیت هستند اما باید توجه داشته باشیم که حتماً باید تست هایی را زد که هم استاندارد باشند و هم قوی. من از روی منابعی که مشاورم معرفی می کردند تست می زدم. در ضمن خلاصه برداری و درست کردن جدول و نمودار درختی را هم نباید فراموش کنیم زیرا خیلی مفیدند و به کسب درصدهای بالا کمک زیادی می کنند.

پروا جوان شایانی – رتبه ۱۰ کشوری در رشته تجربی کنکور ۹۱
این رتبه ۱۰ کنکوری دبیران خوب مدرسه را از عوامل موفقیت خود می داند. او می گوید: من برای روش درس خواندنم خیلی حساسیت زیادی داشتم چون می دانستم از اهمیت زیادی برخوردار است .دلم می خواست که یک روش جامع و مناسب پیدا کنم و همان را پیش بروم .بخاطر همین مصاحبه های بچه ها را در مجله خیلی دقیق خواندم اما این به این معنا نبود که بخواهم از یک نفر به طور کامل تقلید کنم. آن ها را دقیق می خواندم اما جمع بندی می کردم و با ویژگی های خودم منطبق کرده و برنامه برای خودم می چیدم.من سال سوم فکر می کردم که در ادبیات و دین و زندگی دچار مشکل خواهم شد چون که درصدم آن چیزی که انتظار داشتم نمی شد. به خاطر همین برای این که این مشکل در دوره پیش دانشگاهی پیش نیاید، آخرهای تابستان درس های دین و زندگی و ادبیات پایه را کامل خواندم و کتاب های تستش را زدم و نکته برداری هم کردم. در طول سال تحصیلی هم با توجه به برنامه های مشاور دلسوزم خانم صدرعاملی درسها را مرور می کردم تا دچار فراموشی نشوم.
در مورد آیات دین و زندگی هم سعی کردم که همه آیات را با روش هایی که خودم داشتم به صورت حفظی در ذهنم نگه دارم یا با فرمول های خاصی ذهنی که به صورت کلید طراحی می کردم در ذهنم نگه می داشتم. در مورد دروس اختصاصی هم از روش خودم خیلی راضی بودم چون سعی می کردم که بیشتر وقتم را به صوت مفهومی کار کنم تست کمتر می زدم و سعی می کردم که همه نکته های کتاب را حتی شکل ها و زیر نویس ها را هم کاملاً به طور دقیق بخوانم و وقت زیادی را روی درس زیست شناسی صرف کردم.
من همچنین روشی هم در درس شیمی داشتم و آن این بود که حاشیه نویسی می کردم در داخل سوال های آزمون ها و یا آزمون های دیگر نکته ای که پیدا می کردم این ها را حاشیه نویسی می کردم . به این ترتیب وقتی کتاب را دوباره مطالعه می کردم باعث می شد که به موضوع تسلط داشته باشم و به متن کتاب هم مسلط شوم.

محمد استاد محمدی -رتبه یک کشوری در کنکور سال ۹۱ در رشته ریاضی
این رتبه اول رشته ریاضی می گوید: من در درس های عمومی به خصوص ادبیات مشکل داشتم و مشکلم این بود که وقتی درسم را می خواندم بعد از مدتی می دیدم که کاملاً فراموش کرده ام و در آزمون ها نتیجه دلخواهم را نمی گرفتم.
بعد از مدتی با چند نفر که مشاوره کردم فهمیدم که کار اشتباه من این بود که اگر دو فصل را برای آزمون بعدی می خواستم بخوانم هر دو را در یک روز می خواندم. ولی همان زمانی را که برای مطالعه می گذاشتم یعنی ۵ تا ۶ ساعت را به جای یک ضرب خواندن در۳ روز خواندم. با این کار درصدم در آزمون کلی بالا رفت اول ادبیات را ۴۰% می زدم و آرزو می کردم ۷۰% بزنم ولی با این روش ۱۰۰% هم زدم و معمولاً بالای ۸۰ بود. در درس های عمومی این روش را در پیش گرفتم.
در درس های اختصاصی به نظر خودم بهترین درسی که خواندم درس شیمی بود برای درس شیمی اول کتاب مدرسه را کامل می خواندم و تک تک نکته هایش را نشان دار می کردم و روی کاغذ می نوشتم و این کاغذها را تا آْخر سال داشتم .وقتی می نوشتم احساس می کردم که بیشتر در ذهنم می ماند.

الهام احسانی مقدم – رتبه ۳ کشور در رشته ریاضی و رتبه ۱۰ کشور در رشته زبان 
خانم مقدم می گوید که از سال سوم دبیرستان با برنامه های مشاور مدرسه اش پیش می رفته است. من در درس دین و زندگی مشکل داشتم بعد روشم را تغییر دادم. این طور بود که من این درس را به صورت حجم زیادی از درس یک جا می خواندم مثلاً در یک آزمون همه درس ها را در یک روز می خواندم و واقعاً هم فراموش می کردم و باعث نگرانی ام شده بود و می دانستم نزدیک کنکور که نمی شود همه درس ها را در یک روز خواند. بعد در مجله آزمون مصاحبه با یکی از رتبه های برتر را خواندم که او گفته بود من هر روز چند دقیقه را اختصاص به دیدن و زندگی داده بودم با استفاده از این روش من هم روشم را تغییر دادم و هر روز ۳ درس از دین و زندگی ۲ و ۳ و پیش انتخاب کردم .
فیش هایی را نوشته بودم که هر روز مرور می کردم. این برای زمان جمع بندی ام بود قبل از آن هم روزی یک تا دو درس را می خواندم که زمان کمی می برد به جایش در مجموع در طول هفته عدد بزرگی می شد و خیلی به من کمک کرد من دین و زندگی را در کنکور ۱۰۰% زدم.
از طرفی من دو تا درس را مثل هم می خواندم. هندسه تحلیلی و گسسته را که از روش خودم راضی بودم به این شکل که اول درس نامه را خیلی دقیق می خواندم مثل این که سر جلسه حضور داشته باشم و اگر سوالی داشتم یادداشت می کردم حتی اگر سوال فراتر از کتاب بود می نوشتم اگر همان لحظه می توانستم به آن جواب دهم فکر می کردم متن را دوباره می خواندم و جوابش را هم می نوشتم. اگر نه وقتی درس تمام می شد برمی گشتم و این طور بود که هر فصل را به چند بخش تقسیم کرده بودم .درس نامه را می خواندم ولی بدون توجه به زمان و فقط با تأکید روی یادگیری و نوشتن نکات مهم و وقتی که یک تسلط نسبی پیدا می کردم آن وقت تست های زمان بندی شده می زدم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۹
مجتبی فتحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی