دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

مطالعه زیست رتبه های برتر

خانم  زهرا کلاه‌چی رتبه ۱۹ کنکور منطقه ۲ و ۳۸ کشوری از شهر دزفول که موفق شده در کنکور ۹۳به ۱۰۰% سؤال‌های زیستپاسخ صحیح دهد به بیان شیوه‌ی مطالعاتی خود پرداخته است

مهم ترین نکته این است که دانش‌آموزان تجربی بدانند تمام جملات کتاب باید حفظ و تحلیل شود . متن کتاب در درس زیست شناسی اصلی ترین منبع کنکور است . البته تست زدن در خانه لازم است. اما دقت کنید که تعداد کتاب های تست درصد شما را تعیین نمی‌کند . سعی کنید همیشه تست های کنکور را در اولویت قرار دهید و با ان ها سطح و روش مطالعه خود را بسنجید .

 

**این مرحله از مطالعه ( حفظ نمودن مطالب کتاب درسی ) مهم‌ترین و ابتدایی ترین اقدام برای درصد بالا زدن در زیست شناسی است . فقط زمانی می‌توانیم اشکالات دیگرمان را در تست زنی و مفهموم را رفع کنیم که این مرحله را با اطمینان انجام داده باشیم . برای حفظ نمودن مطالب هر شخصی روش منحصر به فردی دارد که این روش حاصل تجربیاتش در دوران راهنمایی و دبیرستان است . اما نکته مشترک اکثریت این است که اصل استمرار را رعایت می کنند .

 

دومین نکته برای بالا زدن در زیست شناسی فنّ تست زنی است . برای بیش‌تر ما پیش آمده است که با وجود این‌که درس را کاملاً بلد بوده ایم ، اما نتوانسته ایم عملکرد خوبی در آزمون داشته باشیم . دلیلش این است که مهارت تست زنی هم یکی از عواملی هست که تأثیر زیادی در آزمون ها و کنکور دارد . این مهارت فقط و فقط با آزمون دادن به دست می آید . هر چقدر هم که در خانه تست زده باشیم در جلسه ازمون باید سعی کنیم که تحلیل کردن و استدلال را بیاموزیم . اگر به درصد های آزمون های یک سال گذشته من توجه کنید می بینید که به ندرت درصد ۱۰۰ در زیست شناسی داشته ام ولی یکی از اساسی ترین دلایل من برای ۱۰۰ زدن در کنکور این بود که همیشه سعی می کردم از آزمون ها  نه تنها نکته درسی بلکه مهارت تست زنی را بیاموزم . پس سعی کنید همیشه برای یاد گرفتن آزمون بدهید نه بدست آوردن رتبه .

 

شایان پور میربابایی رتبه ۱ کشور در رشته ی تجربی سال ۹۳  نیز به صد در صد سؤال های پاسخ صحیح داد.

با او صحبتی در مورد روش مطالعه ی زیست داشتیم.

یک سری از دانش آموزان هستند که فکر می کنند حتما دبیر خصوصی برای زیست داشتید . برای  آنها چه جوابی دارید ؟

من دبیر خصوصی نداشتم اما دبیرهای خیلی خوبی داشتم که از آنها بهترین استفاده را بردم. آقای میر محمدی در سال دوم و آقای  همتی در سال های سوم و چهارم دبیرهای زیستم بودند. در اینجا از آنها تشکر ویژه می کنم . هم به لحاظ درس دادن و امتحان گرفتن و هم به لحاظ ارتباط دوستانه ای که با دانش آموزان داشتند.

مهم ترین منبع مطالعه ی زیست شما چه بود ؟

مهم ترین منبع من ، کتاب درسی ام بود و نکات مهم از تست ها را هم در کتاب درسی ام یادداشت می کردم.

روش مطالعه ی شما برای درس زیست چگونه بود که اینقدر خوب جواب داد؟

روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است . من از این روش استفاده کردم و از آن نتیجه گرفتم. در ابتدا متن کتاب درسی را کامل می خواندم . خیلی با دقت این کار را انجام می دادم  . اگر نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت ، استنتاج خود را یادداشت می کردم . شکل های کتاب را هم بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم . این یادداشت برداری های من در خود کتاب درسی و گوشه های آن بود. بعد از آنکه چند دور مطالعه می کردم و به تسلط نسبی می رسیدم سراغ تست زدن می رفتم .

اولویت شما برای تست زدن چگونه بود ؟ و بعد از تست زدن چه می کردید ؟

در کل تست های کنکور را برای خودم در اولویت قرار می دادم.کنارتست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم، برای خودم علامت می زدم تا بعدا به این تست ها توجه کنم. به جواب همه ی تست ها حتی تست هایی که درست جواب داده بودم نگاه می کردم تا اگر نکته یا استدلال بهتری وجود دارد از آن استفاده کنم . نکات تست ها را هم در خود کتاب درسی می نوشتم .

در سال چهارم به طور میانگین ۱۲ ساعت در هفته وقت می گذاشتم البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت می گذاشتند و این زمان مخصوص به هر فرد است.

با توجه به اینکه درصدهای دیگر شما هم در کنکور خوب بوده ، چگونه غرق در مطالعه ی زیست نمی شدید و به درس های دیگر هم توجه می کردید ؟

با تکمیل دفتر برنامه ریزی و برنامه ریزی خودم این کار را انجام می دادم . دفتر برنامه ریزی به تعادل کمک می کند تا به همه ی درس ها توجه کنی.

آیا روش دیگری هم برای مطالعه زیست داشتید که بخواهید به آن اشاره کنید ؟

گاهی اوقات برای خودم تست طراحی می کردم . سعی می کردم پیش بینی کنم کدام قسمت ها و کدام نکته ها می تواند مورد توجه طراحان باشد. برای قسمت های حفظی و فرار زیست از خلاصه برداری هم استفاده می کردم .فصل چرخه ها را برای خودم خلاصه کردم . برای نکات سه فصل آخر زیست پیش ۲هم جدول درست کرده بودم تا مطالب را بهتر به یاد بسپارم.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۸
جوادی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی