دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

خانه ی دوست کجاست؟!

جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۴۶ ب.ظ

خانه دوست کجاست !؟

به قلم آقای جزایری

دانش آموز عزیز : سلام !  اینک که در آستانه اربعین حسینی می خواهی به مناطق  نورانی دفاع مقدس رفته و سری به « مشهد » کربلاییان زمان بزنی ، گفتم نکاتی برایت بنویسم تا قدرآنجا را بیشتر بدانی و از فضای معنوی آن ،  بهتر استفاده کنی... و انشاءالله که این زمان ، برایت یک دوره فشرده معرفت و خودسازی باشد....نمی دانم چقدر می دانی جبهه « چه جایی» بوده ؟ چه کسانی آنجا بوده اند و چه روحیاتی داشته اند ؟ حتماً در این باره مطالبی خوانده و شنیده ای  ولی آن مناطق آن قدر شریف و مقدس اند که هر چه بخوانی و بشنوی باز هم جای شنیدن و خواندن دارد.... پس بگذار برایت بگویم که :

1-جبهه محل زندگی عارفانی بود که در تاریکی های شب با خدا خلوت کرده و با او عاشقانه مناجات می کردند ... نماز را با حضور قلب می خواندند و با وجود سن کم ، العفو العفو زیادی می گفتند و رضا و قرب او را می جستند  : زاهدان شب .

2- بچه های رزمنده ابتدا به جهاد با نفس می پرداختند سپس به جنگ با دشمن ظاهری می رفتند  و اصلاً هنر آنها پیروزی و غلبه بر هوای نفس بود چرا که به فرمایش رسول خاتم (ص) آن ، جهاد اکبر بود و این ، جهاد اصغر.... آنان بر تزکیه خود از صفات مذموم و رذیله مصر بودند و سعی می کردند به صفات نیک و محمود آراسته شوند . آنها نه تنها از گناهان کبیره دوری می کردند بلکه حتی از صفات ناپسندی چون : پرحرفی ، پرخوری و پرخوابی ، بی نظمی ، تنبلی ، بی ادبی ، غیبت کردن ، عصبانیت و پرخاشگری ، خودرأیی ، نگاه حرام و..... و بسیاری صفات زشت دیگر که متأسفانه امروزه قبح و زشتی آنها از بین رفته ، دوری می کردند . کلاً گناه منطقه « ممنوعه » بود و کسی سعی نمی کرد به آن وارد شود . جبهه کارخانه « انسان سازی » بود  و هر کس حتی یک بار توفیق حضور در آن فضا پیدا می کرد ، نیز متحول می شد  و سعی می کرد نمونه عملی اخلاق برای دیگران باشد .

3- تعقل و خردورزی و تفکر از ویژگی های بارز آن خوبان روزگار بود . جنگ بود اما این طور نبود که فقط اسلحه در دست بگیرند بلکه از نظر تفکر و نگاه عمیق در مسائل نیز از دیگران سر بودند .

4- در درس خواندن و تحصیل شاگردان تنبلی نبودند و خیلی ها برترین های کلاس درس خود ( مدرسه یا دانشگاه ) بودند و برای فرار از درس به جبهه نمی آمدند بلکه در آن شرایط خاص ، جنگ را تکلیفی بالاتر و برتر از درس می دانستند و چه بسا در همان شرایط و در کوچک ترین فرصت و فراغت ، کتاب و دفتر خود را باز می کردند و درس هم می خواندند .

5- از وقت خود حداکثر استفـاده را می کردند و برای لحظه لحظـه خود « برنامـه » داشتند و وقت خود را به بیهودگی  نمی گذراندند

 6- آنها خادم و خائن خود ، دلسوز و بدخواه خود و در کل دشمن و دوست خود واقعی خود را می شناختند و سعی می کردند با این  افراد دوست شوند . بر آموختن نکاتی که یک قدم به کمال علمی و معنوی نزدیک ترشان کند ، حریص بودند و به آن آموزه ها عمل می کردند : دوستی با خوبان و عمل به نصایح آنان و دوری از بدان و کسانی که گناه را برای انسان آسان جلوه می دهند !  

7- اهل مطالعه بودند و کتب غیر درسی زیاد می خواندند و سعی می کردند در همه ابعاد و جوانب رشد کنند و از هر کس که مطلبی می دانست یا مهارتی داشت ، آن را یاد می گرفتند . نمونه بارز آن ،آزادگان عزیز بودند که در زمان اسارت و با همه محدودیت هایش زبان انگلیسی ، کارهای دستی و هنری ، پزشکی و... را از اطرافیان یاد گرفتند ......

8- راحت طلب و تن پرور نبودند و نه تنها سختی هایی مانند سرما و گرما و گرسنگی و... را تحمل می کردند بلکه سعی می کردند خود ، سختی بیشتری متحمل شده تا دیگران در آسایش بهتری باشند : ایثار و فداکاری !

   راستی ما چقدر چنین ایم !؟

.... به راستی اگر تو به زیارت جایی به قداست جبهه که « حرم » الهی است ، بروی ، اما تغییر نکنی و روی توتأثیری نداشته باشد ، چه سودی برده ای ؟ آنجا باید لباس منیت و خودخواهی را از تن بیرون آوری تا به جایگاه قرب و معنوی ای که آن خوبان رسیدند، برسی  وگرنه تنها یک حضور فیزیکی داشته ای و بس ! ببین ضعفهای روحی و شخصیتی ات تو چیست تا آنها را برطرف کنی ؛ چرا که شهدا تابلوهایی هستند تا ما خود را در آیینه آنان ببینیم و اصلاح کنیم . حجاب بین خود و آنان را از میان بردار تا  تو نیز « شهید » شوی زیرا به قول دکتر علی شریعتی ،  شهادت تنها « جان دادن »  نیست بلکه هرکه عامل به خوبی ها باشد « شهید » است و لو اینکه در قید حیات باشد چرا که هرکس می تواند با اعمال و کارهای خوب خود « شاهد » ی بر جبهه حق و حقانیت این راه باشد و شهدا را به این دلیل « شهید » می گوییم که با مرگ خود بر درستی جبهه حق و نادرستی باطل « شهادت » داده اند .... در این فرصت کوتاه ، از شلوغی ها دوری کن و سعی کن قرآن زیاد بخوانی و کتب زندگینامه و خاطرات شهدا را مطالعه کنی و در زندگی و اعمال و رفتار خود تفکر کنی . امید وارم که حضور در جوار شهدا ،  نقطه عطف و تحولی در زندگی و رفتار و شخصیت تو باشد و با خودسازی و عمل به وصایای شهدا در عرصه علم  و ایمان ، رهرو خوبی برای آنان باشی .....انشاء الله !                     

                                                                                                 

 التماس دعا !     معاونت پرورشی دبیرستان شهید احمدی روشن    

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۸
جوادی پور

نظرات  (۱)

۲۸ آبان ۹۵ ، ۲۳:۴۷ وااای،منقلب شدم،یکی بیاد با هم شهید بشم :-\
اگر تو همه این سال ها به جای ورق زدن دفتر کهنه ی خاطرات،یکم به فکر آینده بودیم وضع مملکت این نبود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی