دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

با توجه به نمونه سوالات بسیار زیبا و جامع آقای کریمی بد ندیدیم نقدی بر طراحی سوالات توسط دبیران محترم بزنیم. بسیاری از دانش آموزان آرزوی مواجهه با یک نمونه سوال ساده از طرف دبیر را در سر میپرورانند در حالی که واقعیت امر این است که سادگی امتحان معمولا در اختیار دانش آموز است که با مطالعه ی مستمر و دقیق محتوای کتاب میتواند تعیین کننده سختی یا آسانی آن باشد. اما لحاظ کردن چند مورد از نکات ویژه ی طراحی سوالات،  طبیعتا بر این سختی و آسانی تاثیر گذار است.

اینکه سوالات تمام مباحث کتاب و یا بخش های مهم و کاربردی تر آن را در بر بگیرند، با فونت  زیبا و گویا طراحی شده باشند تا احیانا دانش آموزان دچار خطای دید و مخفی ماندن برخی سوالات نشوند، بارم های متناسب با سوالات، خلاقیت در طراحی سوالات، تنوع در سطح سختی یا آسانی سوالات و ... از ویژگی های یک نمونه سوال خوب است که امروز در سیمای سوالات آقای کریمی نمود داشت و مشخصا زمان خوبی را برای طراحی سوالات صرف کرده بود.

موضوع قابل ذکر دیگر که دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی باید آن را در ذهن خود به عنوان یک اصل قبول داشته باشند سطح بالاتر سوالات دبیرستان های خاص نسبت به دبیرستان های عادی است. هر مخاطب آگاهی باید به روشنی تفاوت دو نمونه سوال را در دو مدرسه به آسانی تشخیص دهد چه اگر چنین نباشد تلاش ها در جهت نمونه جلوه دادن یک مدرسه بیهوده است.

در ذکر مثال دیگر باید دوستان و همکاران دیگر از جمله آقایان تاجدی، محمودی، قربانی و ... را ذکر کنم که در طراحی سوال نهایت وسواس را به خرج میدهند. امید است تمامی دبیران و همکارانمان به بهترین وجه ممکن سوالات را طراحی کنند، چرا که عصاره ی چهار ماه تحصیل و تدریس در یک ترم باید در امتحان پایانی دانش آموزان خلاصه شود و تفاوت های فردی در مطالعه را کاملا آشکار نماید . جوادی پور/. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۶
جوادی پور

نظرات  (۲)

معلم متوسط،و رو به پایبن هست
معلم بسیار عالی و کاربلدی هستن و نکته ی بسیار قابل تقدیر ایشون بها دادن به تمامی دانش اموزان کلاس است ... خدا قوت mr karimi

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی