دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

نکات مهم برای مطالعه ی مفیدتر

شنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۱۱ ب.ظ

زمان مناسب برای مطالعه از جمله موضوعاتی است که نظریه های گوناگونی درباره آن ارائه شده و بحثهای زیادی صرورت گرفته است.

یافته های اخیر علم ( کرونوییو لوژی) نشان می دهد، بدن انسان در طی شبانه روز متحمل تغییرات زیادی در این زمینه می شود و در هر ساعت از روز توانایی خاصی دارد.

این محققین معتقدند حافظه کوتاه مدت و سرعت انتقال فکری در بیشتر افراد در ساخت آخر صبح تا اوایل بعد از ظهر به بیشترین حد فعالیت می رسد. بهترین زمان برای فعال شدن حافظه دراز مدت از ساعت30/6تا30/8 بعد از ظهر است بنابراین این اوقات زمانی بسیار مناسب برای مطالعه به شمار می رود. در ساعت آخر شب و اوایل صبح میزان حافظه دراز مدت، درک مطلب و فراگیری دروس در کمترین حد ممکن است .

از همین نکته باید استفاده کرد و به دانش آموزان توصیه کرد زمانی که حافظه دراز مدت فعالیت چندانی ندارد کم تر مطالعه کند. همچنین می گویند: میزان احساسات فرد نسبت به درد به طور کلی در طی روز افزایش می یابد و در هنگام شب به حداکثر می رسد.

زمان مطالعه بستگی به خود شما دارد که چه موقعی از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید. اگر نسبت به زمانهای خاص برای مطالعه شرطی شده اید آن اوقات بهترین زمان مطالعه است .

فرضا اگر همیشه عادت دارید صبح ها در مکان مشخص مطالعه کنید آن زمان و آن مکان برای شما بسیار مناسب است زیرا نسبت به زمان و مکان مطالعه شرطی شده اید تا آمادگی بیشتری برای تمرکز و یادگیری دارید.

به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از غذا خوردن( خصوصا ناهار یا شام) مطالعه نکنید؛ زیرا با پر بودن معده خون به طرف آن هجوم آورده تا غذا هر چه سریعتر هضم گردد و در نتیجه خون کمتری به مغز می رسد و احساس خواب آلودگی به فرد دست داده و سطح هوشیاری مغز کاهش می یابد . بنابراین پس از صرف غذا کمی استراحت کرده و بعد مطالعه را شروع کنید.

اما نکات اشاره شده به طور خلاصه عبارتند از:

**صبح ها بیشتر سعی در یادگیری مطالب داشته باشید.

**درس هایی را که نیاز به مرور دارند ؛ ترجیحا به شب موکول کنید.

**بلافاصله پس از غذا خوردن با شکم پر مطالعه نکنید.

** قبل و بعد از مطالعه، حتما استراحت کنید.

** از روش شرطی سازی نسبت به زمان مطالعه سود جویید.

** هنگام هیجان های عصبی ،ترس ،خشم اضطراب وکینه وناراحتی مطالعه نکنید؛زیرا تمرکزندارید.

**برای مطالعه شوروشوق و اشتیاق فراوان داشته باشید . درحالت خستگی و بی خوابی مطالعه نکنید ،چون برای مطالعه تمرکزحواس ندارید .

**انتظاربی جا از خود نداشته باشید .به اندازه هوش ،استعداد،توانایی و تلاشتان بهره خواهید برد.

** پس از یک ورزش سنگین ،با همان خستگی و بدن عرق کرده ،مطالعه نکنید .

** ابتدا وضعیت جسمی وروحی خود رامتعادل کنید وسپس شروع به مطالعه می کنید .

یادآوری مهم: متخصصان مطالعه و یادگیری اعتقاد دارند که مهمترین عامل تخریب حافظه و نداشتن تمرکز عالی "اضطراب "است .برنامه ریزی درسی ،مطالعه در طول سال تحصیلی و استفاده بهتر از زمان و البته آسودگی شب امتحان از همه اضطراب های کاذب جلوگیری می کنند.

یک هشدارمهم برای شما نوجوان عزیز : تمام تمرین های گفته شده تاالان فقط در صورتی پاسخ مثبت می دهند و از آنها نتیجه مطلوب حاصل می شود که به هیچ عنوان منفی حرف نزنید. وقتی شما درباره خودتان با عبارت منفی حرف می زنید،همه چیزراخراب می کنید هرگز نگویید حافظه ام خراب است و اصلا هیچ چیز را نمی فهمم.

منبع: همشهری آنلاین وهفته نامه رضوان خراسان

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۹
مجتبی فتحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی