دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

پرورش اندام و کراتین؟ قسمت (2)

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۳ ب.ظ

به خواسته و احترام به بعضی از نظرات این مطلب رو گذاشتیم.

خیلی از دانش آموزا تو فصل تعطیلات میرن باشگاه پرورش اندام یا همون باشگاه بدنسازی! البته اکثرا هم حال و حوصله تمرین مداوم رو ندارن و زود خسته میشن و در خیلی از مواقع دوست دارن ره چند ساله رو چند هفته ای طی کنن اون هم با مصرف قرص و داروهای هورمونی و کراتین و انواع مواد مصرفی مجاز و غیر مجاز.با احترام به تمام کسانی که باشگاه پرورش اندام دارن ولی خیلی هاشون سر رشته و تخصص آنچنانی توی بحث تغذیه، تمرین و اصول کار با وزنه رو ندارن.متاسفانه!! گاهی یه راهنمایی بد از طرف یه مربی عوارض و بیماریهای شدیدی رو در پی داره که بصورت پنهان میمونه و بعد از چند سال اثر خودشو نشون میده. تو این مبحث به معرفی یه ماده مصرفی رایج تو بدنسازی که بیشتر بصورت پودر مصرف میشه میپردازیم.در مباحث بعدی نکات کاربردی تری رو عرض میکنیم.

کراتین منوهیدرات Creatine monohydrate

این نوع مکمل در بازار به صورت پودر، کپسول، قرص جویدنی و قطره یافت می شود. ولی در ایران اغلب به صورت پودر در بسته های ۱۲۰ تا ۱۰۰۰ گرمی دیده می شود. مقدار کراتین منوهیدرات موجود در یک قاشق پودر کراتین حدود ۵ گرم می باشد.

کراتین چیست؟

کراتین ماده ای است که در بدن انسان در طی سوخت و ساز پروتئین تولید می شود. این ماده در غذاها و مکمل های به همین نام وجود دارد.کراتین منو هیدرات جهت افزایش ذخایر کراتین و کراتین فسفات (CP) بدن مصرف می شود.CP در بدن انسان از ترکیب کراتین و فسفات تولید شده و همراه با آدنوزین تری فسفات (ATP) در بافت عضله ذخیره می شود. در واقع CP در دسترس ترین و سریع ترین منبع سوختی جایگزین ATP است.

ولی نقطه ضعف آن توانایی کم بدن در ذخیره این ماده می باشد. کراتین در بدن از سوختن پروتئین ها و اسیدهای آمینه ی آرژی نین، گلیسین و متیونین بدست می آید. کراتین به طور طبیعی در کبد، کلیه و لوزالمعده ترشح می شود. هم چنین در غذاهای نظیر: گوشت قرمز و ماهی نیز به وفور یافت می شود. زمانی که از مکمل کراتین استفاده می شود، میزان اضافه کراتین، در ماهیچه ها ذخیره می شود و افراد تصور می کنند که مصرف آن در هنگام ورزش و تمرین به آن ها نیرو و انرژی بیشتری می بخشد. هر یک کیلو گرم گوشت قرمز حدود ۵ گرم کراتین دارد.

از عمده اثرات کراتین :

۱- افزایش قدرت عضله

۲- در فواصل بین تمرینات سنگین ورزشی بازسازی ذخایر انرژی را سرعت می بخشد.

۳- بدون افزایش چربی بدن، در افزایش توده عضلات بدن نقش قابل توجهی دارد.

۴- آستانه بی هوازی را در بدن افزایش می دهد.

۵- در تمرینات ورزشی سرعتی و شدید، ضمن کاهش تولید اسید لاکتیک، مانع از خستگی شده و مدت تمرین شدید را طولانی تر می کند.

پس به طور کلی می توان هنگام نیاز به افزایش وزن و توده عضلات، افزایش قدرت و سرعت در حرکات انفجاری و کمک به تولید ATP در بدن از این ماده استفاده نمود.

انواع و اقسام مختلف کراتین وجود دارد: از قرص و پودر گرفته تا ژل و … و در این میان نوجوانان یکی از پر مصرف ترین طرفداران آن هستند. آن ها معمولاً برای انرژی و استقامت بیشتر از کراتین استفاده می کنند، اما در هیچ مرکز علمی معتبر، تاثیر آن بر روی کودکان و نوجوانان تست نشده است؛ اما در بررسی های اخیر، ثابت شده که می تواند منجر به گرفتگی و در برخی موارد پارگی بافت ماهیچه ای نیز بشود. 
تاثیرات جانبی متداول آن که در اثر مصرف نادرست بروز میدهد عبارتند از: اضافه وزن، اسهال، دردهای شکمی و کم شدن آب بدن. هم چنین گزارش های مبنی بر مصرف کراتین و بروز صرع و ناراحتی های کلیوی و سنگ کلیه نیز گزارش شده است.

در مبحث آینده نحوه ی مصرف اون رو به عرض میرسونم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۸
جوادی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی