دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

مهندسی الکترونیک ؟

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۱۲ ب.ظ

 

دانش آموزای رشته ی ریاضی دبیرستان نمونه این مطلب رو بخونن ولو اینکه واسشون تکراری یا ساده باشه.از آقای ابراهیمی دبیر رشته الکترونیک هنرستان علم و صنعت خواستیم اطلاعاتی از رشته الکترونیک برا دانش آموزای دبیرستان نمونه ارائه کنه چه بسا ما تو سال های آتی از همین زرنگترها، دانشجوی الکترونیک داشته باشیم.هر چند آقای ابراهیمی بسیار تخصصی و جامع تو چندین صفحه جواب سوالاتمو داد و اون رو بصورت مقاله تخصصی تحویلم داد ولی من بصورت ساده و خلاصه اوردم که از حوصلتون خارج نشه و به سمت تخصصی بودن نرفتم.

با تاکید ویژه بر روی این نکته که سوالات من مربوط به دانش آموزان رشته نظری هست.

بطور کلی رشته الکترونیک از زیر شاخه های چه رشته ای است؟

رشته برق چندین گرایش دارد که رشته الکترونیک نیز از آن جمله است.از جمله: مخابرات، قدرت(الکتروتکنیک)، انتقال و توزیع، ابزار دقیق، مهندشی پزشکی، ICT (فن آوری اطلاعات و ارتباطات).

در مبحث دروس دانشگاهی فیزیک مغناطیس و مدار در بین تمام گرایش ها مشترک است.

رشته الکترونیک با چه چیزهایی سرو کار دارد؟

بطور کلی این رشته معمولا با سیستم های الکترونیکی، قطعات و بوردهای الکترونیک، طراحی واحدهای فرمان، قطعات الکترونیکی از جمله IC، خازن، ترانزیستور،سلف(سیم پیچ)، ترانس، طراحی مدارهای فرمان سر و کار دارد.

چه دانش آموزانی توانایی ورود و موفقیت در رشته الکترونیک را دارند؟

دانش آموزانی که محاسبات قوی داشته باشند یعنی در دروس ریاضی و فیزیک بسیار قوی باشند پتانسیل ورود به این رشته را دارا هستند همچنین آشنایی و علاقمندی به زبان خارجه و  کار با نرم افزار از دیگر نیازهای ضروری این رشته است.

عامیانه بگیم رشته الکترونیک  دشواره؟

قطعا این رشته، رشته ی دشواری است اما جذاب با بازار کار خوب. و بدون شک دانش آموزان زرنگ و با معدل بالا توانایی موفقیت در این رشته را دارند.

دروس مهم رشته ی الکترونیک؟

مدارهای الکتریکی،الکترونیک 1 و 2، مدارهای منطقی(دیجیتال)، الکترونیک صنعتی، تکنیک پالس، تجزیه و تحلیل سیستم ها، سیستم کنترل خطی

اقبال عمومی بیشتر با کدام گرایش های رشته برق است؟

از آنجایی که گرایش الکترونیک و قدرت بیشتر جنبه عمومی دارند و در تمام آزمون های استخدامی ظرفیت استخدامی به آنها اختصاص داده میشود لذا استقبال بیشتری از آنها به عمل می آید.اما سایر گرایش ها بیشتر جنبه تخصصی و ویژه دارند و لذا در آزمون های استخدامی خاصی ظرفیت پذیرش دارند.

آیا رشته ی الکترونیک دروس عملی و آزمایشگاهی زیادی دارد؟

قطعا بله و دانش آموز باید در کار عملی نیز تبحر داشته باشد. همچنین این دروس رابطه تنگاتنگی با نرم افزار و کار با نرم افزار دارد و دانشجو باید در این بحث نیز توانایی داشته باشد.

هر چند نیاز محض به شناخت این نرم افزارها در حال حاضر نیست ولی به عنوان مثال نرم افزارهای MATLAB، MULTISIM، PROTOIS نرم افزارهای مهم این رشته به شمار میروند.

بازار کار این رشته در چه جاهایی است؟

مخابرات، صدا و سیما، وزارت نیرو، شرکت های داده پرداز (پشتیبانی سیستم های بانکی ATM) ، در بخش سد سازی، کارشناسی سخت افزار، تابلو سازی(دیجیتال) و بطور کلی هر شرکت تولیدی که سیستم های برقی داشته باشد به عنوان بازار کار این رشته محسوب میشود.

 

معرفی دبیرهای تخصصی الکترونیک در گتوند برای مشاوره دانش آموزان؟

آقای نجفی و آقای علیدادی همچنین در رشته برق آقایان باقری وفا ، عسکری و کریمی

آیا رشته الکترونیک برای دانشجوها پر هزینه نیست(بخاطر خرید قطعات آزمایشگاهی)؟

خیر .در مقایسه با سایر رشته های فنی و تخصصی چندان پر هزینه نیست.

با وجود سروکار داشتن با برق رشته ی پر خطری است؟

بطور کلی سطح ایمنی در تمام رشته های مرتبط با برق باید بالا باشد اما در گرایش الکترونیک بیشتر با برق با ولتازهای پایین DC (5 و 12 و 24 ولت)  سروکار داریم که چندان پر خطر نیست.

تشکر و آرزوی موفقیت برای همه ی دانش آموزان نخبه ی دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن در کنکور سراسری.

فایل کامل و تخصصی معرفی رشته الکترونیک در فرصت های آتی روی وبلاگ میاد. ما هم کمال تشکر رو از آقای ابراهیمی داریم که وقتشون رو در اختیار ما گذاشتن.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
جوادی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی