دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

بسمه تعالی

همکاران گرامی و دانش آموزان عزیز ؛ سلام علیکم ... سال جدید تحصیلی و فرا رسیدن ماه شکوفایی علم و دانش را خدمت شما تبریک عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای شما ، موفقیت و سربلندی روزافزون ، مسئلت می نمایم ...

امسال نیز همچون سالهای گذشته برنامه های متنوعی در حوزه پرورشی تهیه و تنظیم شده که امید است با یاری شما بتوانیم آنها را به مرحله اجرا درآوریم و البته در این راه نیاز به همکاری و مساعدت فکری و عملی همه همکاران و دانش آموزان داریم ...

در ابتدای سال تحصیلی لازم است نکاتی در باره پرورش و تربیت و فعالیت پرورشی خدمت شما عرض کنم .

1-وقتی صحبت از پرورش و فعالیت های پرورشی می شود ، خیلی ها به یاد  اجرای مراسمی چون صبحگاه و یا گرامیداشت مناسبت های ملی و مذهبی می افتند ، حال آنکه اگر چه اینها همه جزء برنامه های پرورشی هست ولی تربیت معنایی فراتر و جامع تر از اینها دارد وآن تغییر فرهنگی می باشد  . اگر هدف از آفرینش را رسیدن به کمال بدانیم برای رسیدن به این کمال ، باید ذهن و فکر را تغییرداد . به عبارت بهتر اگر در فردی ذهنیت مثبت و مذهبی شکل گرفت ، او فردی مثبت و مذهبی است و به طور خودکار ، همه فعالیت ها و کارهایش نیز مثبت شده و رنگ و بوی دینی خواهد گرفت و طبیعتاً چنین کسی در مسیر کمال قرار گرفته است و به تعبیر امروزی تر « تربیت » بیشتر فعالیتی « نرم افزاری » است ، تا « سخت افزاری » .

2-در تعالیم دینی ، تزکیه و ساخته شدن ، مقدم بر تعلیم و آموزش است ، البته این اولویت و تقدم ، هم برتری « ارزشی » است و هم « رتبه ای » یعنی هم از نظر اهمیت و ارزش و هم از نظر زمانی ، تزکیه و پرورش مقدم بر آموزش است و در واقع یک معلم مانند کشاورزی است که برای کشت خود ابتدا زمین را آماده کرده تا بعداً بذر را در آن بپاشد ، فردی قابلیت و آمادگی تعلیم دارد که از نظر شخصیتی قابلیت و شایستگی لازم را داشته باشد و چنانچه کسی بدون تزکیه ، آموزش ببیند ، برای جامعه عوارض خطرناکی خواهد داشت و ما امروزه در جامعه خود ، خیلی از بزهکاری ها را می بینیم که توسط افرادی صورت گرفته است که « بی سواد » یا « کم سواد » نیستند ولی « تربیت ناصحیحی » داشته اند . علاوه بر این ، با توجه به اینکه نوجوانی سن شکل گیری شخصیت بوده و دانش آموزان ، آینده سازان جامعه هستند ، ضرورت تربیت آنان مشخص تر می شود .  

3- نکته دیگر اینکه تربیت محدود به زمان و مکان خاصی نیست . یعنی نباید آن را به سن خاصی مثلاً تا 15 سالگی و مکان خاصی مثلاً منزل یا مدرسه    محدود کرد ، بلکه جریانی دائمی و همیشگی  است و همان طور که ما در فراگیری علم و دانش می گوییم : ز گهواره تا گور دانش بجوی ، تربیت ، نیز چنین استمراری باید داشته باشد .

4- مطلب بعدی اینکه متولی تربیت فرد خاصی نیست ؛ یعنی نباید گفت مربی پرورشی یا پدر دانش آموز یا... مسئول تربیت است و دیگران هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارند . حکایت زندگی اجتماعی ما ، حکایت سرنشینان یک کشتی است که اگر کسی بخواهد محل نشستن خود را سوراخ کند ، همه سرنشینان آن غرق خواهند شد و بنابراین ، همه باید از سوراخ کردن کشتی جلوگیری نمایند . اجتماع نیز چنین است . اگر همه به وظیفه اجتماعی خود که در واقع حفظ خود و حریم خود است  عمل کنند ، خیلی از ناهنجاری های اجتماعی شکل نخواهد گرفت و یا چنانچه قبلاً شکل گرفته ، از بین خواهد رفت .

5- نکته دیگر اینکه اگر چه تربیت و انسان شدن ، ارتباط مستقیمی با سواد و تحصیلات ندارد ولی انتظار می رود کسی که تحصیل کرده است از نظر اخلاقی نیز انسان بهتری باشد .

 در پایان مجدداً یادآوری می کنم که در امر خطیر و مسیر دشوار پرورش ، از راهنمایی و مشورت های همکاران خوبم و انتقادات و پیشنهادات منطقی دانش آموزان عزیزاستقبال کرده و خود را خدمتگزار آنها می دانم .

به امید اینکه به گونه ای فعالیت کنیم گه دانش آموزان ما که از نظر نمره ، از دیگرا ن برتراند ، از نظر اخلاقی نیز « بهترین » باشند !

 

 

معاونت پرورشی دبیرستان  شهید احمدی روشن

مهر ماه 1395

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۳
جوادی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی