دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی


گفتگو با آقای کلانتر رئیس حوزه ی امتحانات نهایی

خستگی ناپذیر؛ 15 سال با امتحانات نهایی

کمتر دبیری هست در این منطقه که سر و کارش با آقای کلانتر و حوزه ی تصحیح اوراق امتحانات نهایی نیفتاده باشد. دبیری با اخلاق، با 28 سال سابقه ی تدریس. اسمش با امتحان و برگه های امتحان عجین شده است. 15 سالی میشود که بطور مداوم در حوزه ی امتحانی فعالیت میکند. شماره ی همراهش که بر روی صفحه موبایل ظاهر میشود یعنی باید آماده ی تصحیح برگه ها باشی. با لبخند و خونسردی همیشگی از "نه" گفتن های همیشگی برخی دبیران خسته نمیشود. در زمانه ی بی پولی و بی مزدی که برخی از دبیران از تصحیح اوراق شانه خالی میکنند شاید حضور شخصی مثل آقای کلانتر با اخلاق مثال زدنی اش بتواند آنها را راضی به حضور در حوزه ی امتحانات نهایی کند. معمولا در طی برگزاری امتحانات هزینه های شخصی تلفن همراهش بیش از حق الزحمه اش هست. از نظمش همین بس که اگر قرار باشد هفته ی بعد، نکته ای را به شما یادآوری کند، هفته ی بعد درست در همان ساعت و دقیقه مقرر موبایلت زنگ میخورد. میگوید شاید سال آخر حضورم در حوزه ی امتحانات نهایی است اما امیدواریم مسئولین چنین افراد زحمتکشی را قدر دان باشند و در حفظ آنها کوشا. حیف است چنین افراد زحمتکشی دلسرد شوند. به عنوان یک دوست و همکار، ساعتی در کنارش بودم و از روند فعالیت های چندین ساله اش گفت. گلایه هایش را نیز شنیدیم.

تا یادم نرفته بگویم محمد مهدی - دهم تجربی- ، آقا زاده ی(پسر)آقای کلانتر هست. بقیه در ادامه ی مطلب 

معرفی

منوچهر کلانتر. در حال حاضر معاون آموزشی هنرستان خوارزمی. 15 سال سابقه حضور در حوزه های امتحان نهایی . 5 سال به عنوان منشی امتحانات نهایی راهنمایی و 10 سال به عنوان رئیس حوزه ی تصحیح امتحانات نهایی شهرستان گتوند.

زمان فعالیت

از یک هفته قبل از برگزاری امتحانات نهایی در محل حوزه ی امتحانات نهایی مستقر میشویم و این حضور، تقریبا یک هفته بعد از پایان امتحانات به طول می انجامد. چیزی در حدود 40 روز از ساعت 7.30 صبح تا 7.30 عصر که 12 ساعت کاری را شامل میشود ولی متاسفانه از طرف استان 9 ساعت منظور میشود.

روند تصحیح اوراق

بطور کلی حوزه ی امتحانات نهایی سر و کارش بیشتر با پاسخنامه هاست تا سوالات. از لحظه ای که پاسخنامه ها توسط ناظرین تحویل حوزه میشود، کد گذاری برگه ها و برش سر برگ ها را آغاز میکنیم . هماهنگی های صورت گرفته با دبیران برای تصحیح اوراق از روزها قبل صورت گرفته است. معمولا در همان روز یا فردای روز بعد از امتحان روند تصحیح شروع میشود. هر برگه باید توسط دو دبیر تصحیح شود و چنانچه در دو نمره، اختلافی مشاهده شد برای بار سوم نیز بازنگری خواهد شد. پس از تصحیح برگه ها روند تطبیق برگه ها با کد و اسامی صورت میگیرد تا نمره ها استخراج و ثبت شود. بعد از آن از طریق سامانه در اختیار دایره ی امتحانات اداره ی آموزش و پرورش خواهد شد.

تعداد دانش آموزان و برگه ها

امتحانات نهایی مختص کلاس های سوم و چهارم است. امسال برگه های 594 دانش آموز کلاس سوم و 490 دانش آموز کلاس چهارم، حجم کار بسیار وسیعی را برای تصحیح میطلبید. این رقم را اگر برای تصحیح دوباره و سه باره ی برگه ها در 2 یا سه ضرب نمائیم و استخراج و ثبت نمرات را نیز منظور نمائیم، متوجه حجم سنگین کار خواهیم شد.

دبیران

بابت این 10 سالی که سمت ریاست حوزه را داشته ام دبیران شهرستان نهایت همکاری را داشته اند که جا دارد در همین جا از تمامی همکاران که بی منت و با وجود تمام کاستی ها با حقیر همکاری نموده اند کمال تشکر را بنمایم. برای هر درس تقریبا 8-9 دبیر را از روزها قبل ابلاغ میدهیم تا با آمادگی کامل برای تصحیح اوراق امتحانی در محل حوزه حاضر شوند.

در طول برگزاری امتحانات نهایی حدودا 70-80 نفر از دبیران به طور مداوم و پیوسته درگیر تصحیح اوراق نهایی هستند.

 

حوزه های امتحانات نهایی

شهرستان گتوند 9 حوزه امتحانی دارد که 4 حوزه ی خلیج فارس، احمدی روشن، هاجر، طالقانی در شهر گتوند واقع شده اند و حوزه های جنت مکان، صالح شهر، ترکالکی، سماله و عشایر در شهر و روستاهای توابع گتوند واقع شده است.

بازدید و نظارت استان

اداره کل استان خوزستان به طور مستمر بر روند تصحیح اوراق نهایی نظارت میکند. به عنوان یک نمونه ی کوچک باید عرض کنم تطابق نمره ی برگه های افراد با لیست کامپیوتری به دقت چک خواهد شد و سایر نظارت هایی که باعث میشود در روند انجام وظایفمان به دقت و ظرافت پیش برویم.

انتظارات و اعتراضات

خوشبختانه به ندرت شاهد انتظارات بیجا از همشهریان و دوستان هستیم، چرا که به روند کار و نظارت و سختی کار واقف هستند. اعتراضات دانش آموزان نیز به شکل سیستماتیک به حوزه ارسال خواهد شد و دبیران بهآنها ترتیب اثر خواهند داد.

منشی و بخش های مختلف حوزه

علاوه بر رئیس، هر ساله یک منشی نیز در کنار آن فعالیت میکند که معمولا هر سال تغییر خواهد کرد امسال نیز آقای شعبانی در کنار ما این وظیفه را به دوش میکشند.

 ساختمان حوزه به لحاظ فیزیکی وضعیت مطلوبی دارد که دارای اتاق های جداگانه برای تصحیح اوراق خانم ها و آقایان همچنین اتاق های محل استراحت و ... را نیز داراست.

گلایه ها

با وجودی که آقای کلانتر چندان مایل به درج گلایه ها نبود اما نگارنده آنها را درج میکنم. هر چند اعتقاد داشتند که گلایه های من دفاع از شخص کلانتر نیست بلکه دفاع جایگاه حوزه ی امتحانات و ریاست آن میباشد.

خوشبختانه در این چند سال شهرستان گتوند مقام اول استان در امتحانات نهایی را کسب کرده که حاصل زحمات بسیاری از همکاران بوده و جای بسی خوشحالی است، اما متاسفانه ریاست حوزه ی امتحانات نهایی که بخش عمده ای از کار را به دوش میکشد در بسیاری از مراسم ها، جشن ها و بازدیدها نادیده گرفته میشود. امیدوارم مسئولین مربوطه، حوزه ی امتحانات را به عنوان رکن مهمی از این روند بیش از پیش مورد توجه قرار دهند چرا که نه فقط شخص کلانتر بلکه جایگاه ریاست حوزه ی امتحانات در این مقام انکار ناپذیر است.

به لحاظ تامین منابع مالی که خارج از حیطه ی اختیار شهرستان است با تنگناهای زیادی مواجه هستیم. بطوری که حق الزحمه های سالیان گذشته همچنان پرداخت نشده و انگیزه را از بسیاری دبیران گرفته. اگر به واسطه روابط خویشاوندی، قومی محلی و دوستی نبود شاید بسیاری از دبیران علاقه ای به حضور در حوزه را نداشتند. امیدوارم مسئولین فکر عاجلی در این جهت داشته باشند.

حرف پایانی

از تمامی کسانی که به هر طریقی در جهت رشد علم و کمک به دانش آموزان قدم بر میدارند صمیمانه تشکر میکنم. از تمامی دوستان و همکارانی که خالصانه با وجود کاستی ها مشغول خدمت به دانش اموزان و شهرستان هستند بابت همکاریشان در این 15 سال سپاسگذارم. اجر همگی همکاران معنوی است و در پیش خداوند محفوظ...

تهیه و تنظیم: جوادی پور


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۵
جوادی پور

نظرات  (۱۲)

پس تجدید شدی
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۱۷ علیرضا غلامی
دوسته من بد نیس بعضی اوقات نظر بدی.اره اگه کار داشتم هم میام
واااات؟ اون برگه زیر دست اقای کلانتر تو عکس اول برگه هندسه منه😱😱😱
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۰۱:۳۰ رفیق علیرضا غلامی
ماشالا علیرضا نمیاد وبلاگ ولی اگه اومد دیگه زیر هر پست یه نظر میده
درسته شهادته ولی فکر نکنم گذاشتن پست گناه باشه نظر شما چیه؟
از ابراز لطف آقای جوادی بسیار سپازگزارم .
انشالا به حق این شب ها که واقعا شب های گرامی هستن همه به آرزو هاشون برسن مخصوصا پیش ها به ارزوی موفقیت در کنکور که اینقدر براش تلاش کردن برسن
ای بابااااااا.انگار دارین درباره رییس اداره کل آموزش پرورش حرف میزنین
۲۵ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۲۱ علیرضا غلامی
دهم ریاضی و دهم انسانی
پس بقیه ی درس هارو نمره هاشون رو نمیزنید
پاسخ:
بقیه دروس رو از کلاس های دهم انسانی و ریاضی میزنیم
۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۵۳ شهرام محمودی
از هینجا یه خسته نباشید جانانه به جناب آقای کلانتر میگم. مرد شریف و خستگی ناپذیری که همکاری بنده و بسیاری از دوستان در روند تصحیح اوراق فقط به خاطر ارادتیست که به ایشون داریم. برای آقای کلانتر و پسر نمونه ایشون آرزوی موفقیت دارم.
22 روز تا آغازی نو برای گتوند...عمران و آبادی حول محور تخصص

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی