دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

چند لحظه تا خدا

پنجشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۰۹ ق.ظ

چه کنیم صورتمان در قیامت مانند ماه شب چهارده بدرخشد؟

50 غزل و رباعی درباره صـلـوات

۶ روایـت امـیدبخش دربـاره تـوبـه

در چه صورتی اجازه داریم گناه کنیم؟!

مدل گوشی شما چیست؟ شیطانی یا الهی ؟!

چه کنیم صورتمان در قیامت مانند ماه شب چهارده بدرخشد؟

یکی از آداب بسیار سفارش شده در اسلام مهمان داری و پذیرایی از او می باشد، چنانچه برای این عمل ثوابی عظیم در نظر گرفته شده است!

در این باب رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: هر کس ایمان به خداوند و قیامت دارد، باید میهمان را گرامی بدارد.

مهمان، هدیه خدا و عامل بخشش گناهان است

همچنین بیان نموده‌اند: هنگامی که خداوند برای مردمی اراده‌ی خیر نماید، هدیه‌ای برای آنان می‌فرستد. پرسیدند: آن هدیه چیست؟ حضرت فرمودند: میهمان است که رزق خود را می‌آورد و چون می‌رود گناهان صاحب خانه را نیز می‌برد.

در مورد مهمان داری نیز از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است که ایشان فرموده‌اند:

هر مؤمنی که از صدای مهمان [و ورود آن] خشنود شود، گناهان او آمرزیده می‌گردد؛ گرچه گناهان او از زمین تا آسمان را پُر کرده باشد.

اینگونه باشیم تا صورتمان در قیامت مانند ماه کامل بدرخشد

در روایتی دیگر آمده است که فرموده‌اند: هیچ مؤمنی در دنیا میهمان را دوست نمی‌دارد، جز آن که چون از قبر خارج می‌شود، صورت او مانند ماه شب چهارده می‌باشد و اهل محشر می‌گویند: «او جز پیامبر نیست.» پس ملکی می‌گوید: او مؤمنی است که میهمان را دوست و گرامی می‌داشته است، پس او را مسیری جز بهشت نخواهد بود.

50 غزل و رباعی درباره صلوات

ذکر صلوات بر محمد و آل محمد از اذکاری است که به آن خصوصا در روز جمعه بسیار سفارش شده  و دارای اثرات بسیاری از جمله آمرزش گناهان، خوش اخلاقی و..... می باشد. در این نوشتار  50 رباعی درباره "صلوات" از شعرای مختلف آمده است.





1

بر روی زمین و آسمانها و کرات

در بین مناجات برای حاجات

زیباتر از این جمله ندیده است کسی

بر خاتم انبیاء محمّد صلوات

2

از ازل بر همه ذرات جهان تا عَرصات

رسد از آبروی آلِ محمّد برکات

وه چه بدبخت وسیه روست هرآنکس که زِ جهل

بشنود نام محمّد نفرستد صلوات

3

به امر ذات خداوند قادر ذوالمَن

چهارده نفرند اولیای مذهب من

بتول و چار محمّد، حسین و چار علی

امام صادق و موسی بن جعفر و دو حسن

4

تا در پناه مصحف و در دین احمدیم

بر جمله خلایق عالم سر آمدیم

زیر لوای آل علی صف کشیده ایم

چشم انتظار مهدی آل محمدیم

5

یا فاطمه ای منشاء خیر و برکات

مِهر تو بود قبولی صوم و صلوات

فرمود نبی خدا گناهش بخشد

هر کس که برای تو فرستد صلوات

6

بر چهره پر ز نور مهدی صلوات

بر جان و دل صبور مهدی صلوات

تا امر فرج شود مهیا بفرست

بهر فرج و ظهور مهدی صلوات

7

از "عین" علی عیون ما بینا شد

وز "لام" علی لسان ما گویا شد

در "یای" علی نور خدا می بینم

زان نور محمد و علی پیدا شد

8

دل با صلوات مَحرم راز شود

سیمرغ شود بلند پرواز شود

فرمود : پیامبر که با هر صلوات

درهای اجابت دعا باز شود

9

امروز بود توشه فردا صلوات

یا ذکر خدا زمزمه کن یا صلوات

ما زنده زخون شهداییم خوش است

تا یاد کنیم از شهدا با صلوات

10

بر أحمد و بر آل محمّد صلوات

بر هشت و چهار نور سرمد صلوات

هر کس صلوات می فرستد یکبار

ده بار خدا بر او فرستد صلوات

11

مذهب جعفری و ایده احمد داریم

لله الحمد که این دولت سرمد داریم

ما ز خود هیچ نداریم که بدان فخر کنیم

هرچه داریم همه از آل محمّد داریم

12

هنگام نزول برکات است امشب

اوقات گرفتن برات است امشب

بفرست مدام بر محمد صلوات

زیرا که بهار صلوات است امشب

13

بر آئینه جمال داور صلوات

بر روشنی چشم پیمبر صلوات

بر حضرت معصومه فروغ سرمَد

بر دسته گل موسیِ جعفر صلوات

14

بر کوثرِ خاتم النّبیّن صلوات

بر همسرِ سیّد الوصیّین صلوات

بر فاطمه مَحبوبه ذاتِ ازلی

بر حجّت حق، بر آلِ یاسین صلوات

15

چشمانِ علی دو چشمه خورشید است

لبهای علی لبالب از توحید است

سوگند به کعبه خانه میلادش

اسلام محمّد از علی پیروز است

16

بر روح خدا پیر جماران صلوات

بیش از قطرات ناب باران صلوات

آن گوهر تابان به شهیدان پیوست

تقدیم به أرواح شهیدان صلوات

17

ای نام تو جان بخشتر از آب حیات

محتاج تو خلقی به حیات و به ممات

از بعثـت انبـیاء و ارسـال رُسُـل

مقصود تو بودی به جمالت صلوات

18

خوشید چراغکی ز رُخسار علی است

مَه نقطۀ کوچکی ز پرگار علی است

هرکس که فرستد به محمّد صلوات

همسایه دیوار به دیوار علی است

19

خواهی که در پناه کرامات سَرمدی

ایمن شوی ز فتنه و ایمن ز هر بدی

لبریز کن ز عِطر گلِ نور ، سینه را

با ذکر سبز یک صلوات محمدی

20

بر جلوه روی ماه مهدی صلوات

بر جذبه ی هر نگاه مهدی صلوات

ما را نَبود چو هدیه ای در خور او

بفرست به پیشگاه مهدی صلوات

21

با مهر نبی دولت سرمد داریم

با عشق علی عیش موبّد داریم

هر نعمتی امروز خدا داده به ما

از مرحمت آل محمد داریم

22

خوانند فرشتگان مکرّر صلوات چون هست ز هر ذکر نکوتر صلوات

توحید و نبوت و امامت هر سه چون درنگری جمع بود در صلوات

23

آیینه حُسن سرمدی بود حسین

تک لاله باغ أحمدی بود حسین

با نصّ روایت «حسینٌ منّی»

سر تا به قدم محمّدی بود حسین

24

روشن جهان ز نور جمال محمد است

خرم جهان ز خوشه های کمال محمد است

ما دست کی زنیم به دامان دیگران

تا دامن محمد و آل محمد است

25

توحید که " لا اله الا الله " است

اسلامِ " محمد رسول الله " است

با این دو سخن کسی به جایی نرسد

گر بی خبر از " علی ولیّ الله " است

26

فرمود خدا فرشته ها را صلوات

اوّل به مدینه مصطفی را صلوات

دوّم به شه نجف سلامی بکنیم

رُخسار علی شیر خدا را صلوات

زهرا که ندانیم کجا تربت اوست

یاد آور بهترین نسا را صلوات

از ما همه بر امام مسموم سلام

مظلوم امام مجتبی را صلوات

مظلوم دگر امام در خون خفته

افتاده به خاک کربلا را صلوات

گفتم ز حسین چون نگویم سجاد

آن پاک امام پارسا را صلوات

پس باقر علم آن امام معصوم

دریای فضیلت خدا را صلوات

صادق که رئیس مذهب شیعه بود

آن حنجرۀ علم و ضیا را صلوات

یاد آر امام کاظم زندانی

زندانی زنجیر به پا را صلوات

رو جانب مشهد الرضا کن و بگو

در طوس غریب الغربا را صلوات

یاد آر امام تقیِ صاحب جود

هم هادی و عسکریّ ما را صلوات

حالا تو بیا حضور مهدی برسیم

آن روشنی و نور هُدی را صلوات

افروخته عرش کبریا را صلوات

یک بار دگر آل عبا را صلوات

27

ماه فرو مانَد از جمال محمّد

سرو نباشد به اعتدال محمّد

قدر فلک را کمال و منزلتی نیست

در نظر قدرِ با کمال محمّد

وعده دیدار هرکسی به قیامت

لیله اَسری شبِ وصال محمّد

آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی

آمده مجموع در ظِلال محمّد

عرصه گیتی مجال همّت او نیست

روز قیامت نگر مجالِ محمّد

وان‌همه پیرایه بسته جنّت فردوس

بو که قبولش کند بِلال محمّد

همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد

تا بدهد بوسه بر نِعال محمّد

شمس و قمر در زمین حشر نتابد

نور نتابد مگر جمال محمّد

چشم مرا تا به خواب دید جمالش

خواب نمی‌گیرد از خیالِ محمّد

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

عشق محمّد بس است و آل محمّد

28

بر کوکب آسمان عصمت صلوات

بر فاطمه گوهرِ نبوت صلوات

بر مادر یازده امام بر حق

از صبح ازل تا به قیامت صلوات

29

خوانم ز دل خدا را ، رسول انبیا را ، علی مرتضی را

صل علی محمد صلوات بر محمد

صلوات را خدا گفت ، جبریل بارها گفت ، در شأن مصطفی گفت

صل علی محمد صلوات بر محمد

یارِ پیمبر علی ست ، فاتح خیبر علی ست ، شافع محشر علی ست

صل علی محمد صلوات بر محمد

یا رب بحق زهرا ، شافع روز جزا ، حاجت ما کن روا

صل علی محمد صلوات بر محمد

بعد علی حسن بود ، چون غنچه در چمن بود ، نور دو چشم من بود

صل علی محمد صلوات بر محمد

بود حسین شنیدم ، غنچه شکفته دیدم ، به عشق او رسیدم

صل علی محمد صلوات بر محمد

علی که چهارمین است ، زینت عابدین است ، سیّد ساجدین است

صل علی محمد صلوات بر محمد

باقر امام دین است ، نور خدا یقین است ، فرزند عابدین است

صل علی محمد صلوات بر محمد

جعفر امام صادق ، همچو گل شقایق ، تاج سر خلایق

صل علی محمد صلوات بر محمد

موسای باسعادت ، با ذکر و با عبادت ، امام با کرامت

صل علی محمد صلوات بر محمد

هشتم رضا امام است ، از ضامنی تمام است ، شهره خاص و عام است

صل علی محمد صلوات بر محمد

من شیعه تقیّ ام ، خاک ره نقیّ ام ، محتاج عسکریّ ام

صل علی محمد صلوات بر محمد

مهدی به تاج و نورش ، با احمد و رسولش ، نزدیک شد ظهورش

صل علی محمد صلوات بر محمد

30

خدا کند اثری حق به آهِ ما بخشد

بصیرتی به دل عُذر خواه ما بخشد

به احترامِ محمّد چه می شود که خدا

ز رحمت و کَرم خود گناه ما بخشد

31

ای اولین زنی که به مردان سرآمدی

سر تا قدم تجسّم اوصاف سرمدی

کانون عشق و عاطفه یعنی که فاطمه

آئینه ی تمام نمای محمدی

32

گفتم که خدا مرا مرادی بفرست

طوفان زده ام راه نجاتی بفرست

فرمود که با زمزمۀ یا مهدی

نذر گل نرگس صلواتی بفرست

33

بر نور خدا عصمت کُبری صلوات

بر دخت نبی اُمّ أبیها صلوات

بر آنکه بود شفیعه روز جزا

همتای علی حضرت زهرا صلوات

34

بر آینه ی جمال داور صلوات

بر آبروی آل پیمبر صلوات

بر فاطمه ای که شد به شأنش نازل

از سوی خدا سوره کوثر صلوات

36

زهرا که گل سر سبد آل عباست

انوار خدایی زِ جمالش پیداست

در قدر و جلالتش چه گویم زین بِه

زهراست محمّد و محمّد زهراست

37

خوانند فرشتگان مکرّر صلوات

چون هست ز هر ذکر نکوتر صلوات

توحید و نبوت و امامت هر سه

چون درنگری جمع بود در صلوات

38

خوش رحمتی ست یاران ، صلوات بر محمد

گوئیم از دل و جان ، صلوات بر محمد

گر مؤمنی و صادق ، با ما شوی موافق

کوری هر منافق ، صلوات بر محمد

در آسمان فِرشته ، مِهرش به جان سِرشته

بر عرش خوش نوشته ، صلوات بر محمد

بی شک علی ولی بود ، پروردهٔ نبی بود

شاه همه علی بود ، صلوات بر محمد

صلوات اگر بگوئی ، یابی هرآنچه جوئی

گر تو ز خیل اوئی ، صلوات بر محمد

مانند گُل شِکفتیم ، دُرّ لطیف سُفتیم

خوش عاشقانه گفتیم ، صلوات بر محمد

گفتیم از دل و جان ، همراه با شهیدان

با قطره های باران ، صلوات بر محمد

گویم دعای مهدی ، خوانم ثنای مهدی

جانم فدای مهدی ، صلوات بر محمد

39

با نام نبی بکن مُزیّن سخنت

تا خالق تو بیمه کند جان و تَنت

ای آنکه ز عاشقانِ احمد هستی

خوشبوی کن از نام مُحمّد دهنت

40

سرچشمۀ فیض حَیّ سرمد زهراست

ناموس حق و بضعۀ احمد زهراست

در گلشن هستی گل بی خار یکی ست

آن هم گُل گُلزارِ محمّد زهراست

41

روشن جهان ز نور جمال مُحمّد است

خُرّم ز چشمه های کمال مُحمد است

ما دست کی زنیم به دامان دیگران

تا دامن مُحمّد و آل مُحمّد است

42

ما طالبانِ فیض ز فیّاض سَرمدیم

قرآن کتاب ماست که بر آن مقّیدیم

در آفتاب حَشر نسوزیم زآنکه ما

در سایۀ عنایتِ آل مُحمّدیم

43

قرآن کلام پاک خداوند سَرمَد است

قرآن نشان دهنده هر نیک و هر بَد است

چون نیک بنگری دلِ مجروح آیه ها

در انتظار مهدی آل مُحمّد است

44

ای لعلِ لبِ تو شیعه را آب حیات

سرچشمه فیض و قبلگاه حاجات

ای حجّت ثانی عشر ای مهدی جان

بر طلعتِ زیبایِ تو دائم صلوات

45

بر خاتم انبیاء سلام از ما باد

تکریم و درود عَلَی الدّوام از ما باد

بر جمله ی دودمان أطهارِ نبی

گُلهای محمّدی مُدام از ما باد

46

ای تشنه لبان جُرعه آب حیات

وی منتظرانِ مَقدم بابِ نجات

از مِهر و صفای دل و جان بفرستید

تقدیم به مَحضر شهیدان صلوات

47

هرچند گناه و جرم بی حدّ داریم

ما چشم عطا به لُطف سرمد داریم

باشد که نسوزد تن ما را آتش

چون دوستی آل محمّد داریم

48

جان را تو صفا ده به صفای صلوات

هم راز مَلَک شو به نوای صلوات

بر هر چه خدای قیمتی داده ، بدان

گلزار بهشت است بهای صلوات

49

بر مهدی دین مُنجی دنیا صلوات

بر چهره آن ماه دل آرا صلوات

در دامن نرجس گل زهرا بِشِکفت

بر این گل و بر نرگس و زهرا صلوات

50

گویند هر آنکه ، هر چه را دارد دوست

از بعد وفات هم همان همدم اوست

یا ربّ تو گواهی که نباشد ما را

غیر از علی و محمّد و آلش دوست

۶ روایت امیدبخش درباره توبه

۱- پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی می‌فرمایند: «توبه کننده از گناه مانند کسی است که گناهی نکرده باشد.»[۱]

۲- امیرالمومنین علیه السلام نیز فرمودند: «توبه دل‌ها را پاک‏ می‌کند و گناهان را می‌شوید.»[۲]

۳- آن حضرت همچنین می‌فرمایند: «هر که باز آید، خدا به او بازگردد و به جوارح او و جای جای زمین دستور داده شود که آبروی او را حفظ کنند و عیب‌هایش را بپوشانند و گناهانی که فرشتگان حافظ اعمال برایش نوشته‏‌اند از یاد آنان برده شود.»[۳]

۴- امام صادق علیه السلام فرمودند: «برای هر چیزی دوایی است و دوای گناهان، استغفار است.»[۴]

۵- امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: «به هر کس (توفیق) توبه داده شود، از قبول آن محروم نمی‌شود و به هر کس (توفیق) استغفار عطا گردد، از آمرزش محروم نمی‌ماند.»[۵]

۶- پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز در این باره می‌فرمایند: «…هر کس، پیش از مشاهده (عذاب)، توبه کند خداوند توبه‏‌اش را می‌پذیرد.»[۶]

منابع روایات:

۱- کافی، ج۲، ص۴۳۵٫

۲- غرر الحکم، ۱۳۵۵ منتخب میزان‌الحکمة: ۹۲

۳- بحارالأنوار: ۶ / ۲۸ / ۳۲ منتخب میزان‌الحکمة: ۹۴
۴- کافی، ج۲، ص۴۳۹٫

۵- بحارالأنوار: ۶۹ / ۴۱۰ / ۱۲۴ منتخب میزان‌الحکمة: ۹۲

۶- الکافی: ۲ / ۴۴۰ / ۲ منتخب میزان‌الحکمة:92

در چه صورتی اجازه داریم گناه کنیم؟!

مردی به خدمت امام حسین (ع) رسید و گفت: من شخصی گناهکار هستم که نمی‌توانم خود را از معصیت نگه دارم، مرا پند و اندرزی بده، حضرت حسین (ع) فرمود: پنج کار را انجام مده بعد هر گناهی مایلی بکن:

۱. از رزق و روزی خدا نخور هر گناهی مایلی بکن.
۲. از ولایت خدا خارج شو هر گناهی می‌خواهی بکن.
۳. جایی را پیدا کن که خدا ترا نبیند هرچه می‌خواهی بکن.
۴. وقتی ملک الموت برای گرفتن جانت (قبض روحت) آمد جلوگیری از او بکن.
۵. وقتی مالک دوزخ تو را داخل جهنم کرد داخل نشو هرگناهی مایلی انجام ده.

بحارالانوار جلد ۱۷ (جلد ۲ صفحه ۱۱۵)

مدل گوشی شما چیست؟ شیطانی یا الهی ؟!

 

:: بررسی موبایل توسط امام زمان(عج) ::

:: آگاهی امام زمان از محتویات زندگی ما ::

 

 

موبایل شیطانی یا موبایل الهی

یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم تا سایت صراط رو راه اندازی کنیم و بصورت تخصصی روی نرم افزارها و برنامه های مذهبی و دینی کار کنیم ، هجوم ابزارها ، کلیپ ها و عکس های مبتذل فراوانی بود که در بسیاری از گوشی های موبایل و رایانه ها به صورت موج های طوفانی قصد نابودی جوانان و دوستان من و شما را دارند . ما باید به ولی عصر خودمان معرفت پیدا کنیم و ایشان را ناظر و آگاه بر تمامی امور ریز و درشت خود بدانیم . به عنوان مثال در روایتی آمده که امام صادق (علیه السلام) به یکی از شاگردانش که برای خانومی کلاس خصوصی و تدریس داشت ناراحتی خویش را نشان داد و وقتی شاگرد از حضرت دلیل ناراحتی ایشان را جویا میشود حضرت میفرمایند چرا با آن دختر فلان شوخی را کردی. (این شوخی شاید در حد یک جمله بیشتر نبوده اما از این روایات استفاده میشود که امام زمان علیه السلام بر تمامی اعمال و گفتار و افکار ما و کوچک ترین روابط ما با زوج مخالف آگاهی دارند و همچنبن از موبایل ها ، کامپیوتر ها ، بلوتوث ها و اس ام اس های ما

 

بطور کلی سه مدل گوشی بیشتر نداریم :

۱- گوشی که خالی از عکس ، کلیپ و اس ام اس های مبتذل است ( گوشی مومن)

۲- گوشی که پر از عکس و کلیپ و اس ام اس مبتذل است . ( گوشی کافر)

۳- گوشی که هم عکس ، فیلم و اس ام اس مبتذل دارد و هم مداحی و قرآن و … ( گوشی منافق)

 

گوشی مومن که موجب هدایتش میشه یا حد اقل موجب گمراهیش نمیشه

گوشی کافر اون رو به گراهی و ظلالت میکشونه و آخرتش رو تباه میکنه

گوشی منافق در دنیا و اخرت صاحبش را خار و ذلیل میکنه و موجب جاودانی اون در عذاب میشه .

 

نکته جالب : این که گوشی منافق که هم عکس ، فیلم و اس ام اس مبتذل دارد و هم مداحی و قرآن و … وضعش از کافر بدتر است چون تو سوره بقره وقتی خداوند شروع به تعریف کافر و منافق میکنه دو آیه در تعریف و نکوهش کافر اومده (آیات ۶ و ۷) ولی در تعریف و نکوهش منافق که بعد از همین آیات است بیش از ۱۰ آیه (آیات ۸ تا ۲۰) و یا به این دلیل که کافر یک رو هست و میگه با با خدا کاری نداریم و بردگی شیطان رو به بندگی خدا ترجیح میدیم ولی منافق به مومن میگه با شما هستم و به کافر هم میگه با شما هستم .

 

یکی دیگر از گناهان ما نشر و انتشار شایعات است . خداوند در ضمن آیه‎ای می‎فرماید:

«وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً (۱)

و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن، زیرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد.

آیه فوق درسی برای انسان‎سازی است که گفتار و کردار انسان باید آگاهانه و مسئولانه باشد و تنها از دانش و آگاهى پیروى شود نه پندارها و بافته‏ها و هواهای نفس؛ که بدعاقبتی برای انسان به همراه می‎آورد.

این آیه شریفه عمومیت دارد و هرگونه گفتار، کردار، نوشتار و حرکتی را که بر اساس دانش و آگاهى نباشد، همه را شامل مى‏شود و منظور این است که تنها آنچه را که مى‏دانى درست است بیان کن، و تنها از آنچه یقین دارى حقیقت دارد پیروى کن، و جز آنچه را که به درستى آن ایمان و یقین ندارى نگو و انجام نده و پیروى منما.

وای بر روزی که به واسطه شایعات، حقی را ناحق و ناحقی را حق جلوه دهیم.

برخی با استدلال به این آیه معتقدند که عمل به خبر واحد و نیز اعتماد و عمل به قیاس درست نیست، چرا که قرآن از پیروى آنچه انسان به آن یقین ندارد و به راستى و درستى آن آگاه نیست، نهى فرموده است، چرا که:

اِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ اُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولاً. به راستى که گوش از آنچه شنیده، چشم از آنچه دیده و دل از آنچه خواسته، بازخواست خواهد شد. به بیان دیگر، همه صاحبان گوش و دل و چشم مسئولند و در برابر کارهایى که به وسیله این ابزارهاى شناخت و این نعمت‏هاى گران خدا انجام مى‏دهند پرسش خواهند شد. به باور برخى، خود این اعضا و این ابزارهاى شناخت مسئولند و از خود آنها پرسش مى‏شود. (۲)

نظر علامه طباطبایی(ره) در مورد این آیه اینست که می توان برای معنا کردن آیه، جمله را اینگونه برگرداند که: “لا تقف ما لیس لک به علم فانه محفوظ علیک فى سمعک و بصرک و فؤادک؛ پیروى مکن چیزى را که علم به صحتش ندارى زیرا گوش و چشم و دل تو، علیه تو شهادت خواهند داد. پس آیه شریفه از اقدام بر هر امرى که علم به آن نداریم نهى مى‏فرماید، چه این که اعتقاد ما جهل باشد و یا عملى باشد که نسبت به جواز آن و وجه صحتش جاهل باشیم، و چه این که ترتیب اثر به گفته‏اى داده که علم به درستى آن گفتار نداشته باشد.

چرا که خداوند متعال از گوش و چشم و قلب سوال مى‏کند؛ از آیه شریفه “الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ”؛ برمى‏آید که اعضاء و جوارح آدمى، همه به سخن مى‏آیند. چه در آن عقاید و اعمالى که پیروى از علم شده باشد، و چه در آنها که پیروى غیرعلمی شده باشد.(۳)

شایعه‎پراکنی بیماری جدیدی نیست اما ابزار جدیدی برای انتقال یافته است. پیامک، وبلاگ، ایمیل‎ و بلوتوث ابزاری برای انتشار سریع میکروب شایعه در این عصر شناخته شده‎اند.
 

در تایید این مبحث، رسول خدا(صلى الله علیه و آله) می‎فرماید: لا یزول قدم عبد یوم القیامة بین یدی الله عزّ و جلّ حتى یسأله عن اربع خصال: عمرک فیما افنیته، و جسدک فیما ابلیته، و مالک من این کسبته و این وضعته، و عن حبّنا اهل البیت(۴) ؛ در روز قیامت هیچ بنده‏اى در حضور پروردگار گامى به سوى بهشت برنمی‎دارد تا از چهار چیز مورد بازخواست و سوال قرار گیرد؛ خدا از او مى‏پرسد:

۱- عمرت را در چه راه و کارى سپرى کردى؟

۲- جسم و نیروهاى آن را چگونه و در خدمت چه هدف‏هایى فرسوده ساختى؟

۳- ثروت و دارایى خویش را از کدامین راه گردآورى و کجا هزینه نمودى؟

۴- از محبت ما خاندان رسالت مى‏پرسند.

حال که به اهمیت موضوع پی بردیم و دانستیم که در مقابل تک تک اعمالمان مسئول هستیم و معنای آیه شریفه را متوجه شدیم؛ به ذکر یک بیماری اساسی در جامعه‎مان می‎پردازم.

شایعه‎سازی و شایعه‎پراکنی یکی از شایع‎ترین بیماریها در جوامع است. البته نه این که بیماری خاص جوامع امروزی باشد؛ نه بلکه این بیماری قدمت بسیار دارد ولی در این عصر نحوه انتشارش تغییر یافته است.

حال من تاریخ را ورق می‎زنم و به صفحات گذشته آن می‎رسم. به زمان حضرت علی(علیه‎السلام). عجب وقایع تلخی دیده می‎شود، با مطالعه آنها از مظلومیت امیرالمومنین(علیه‎السلام) دلم به درد می‎آید و بغض گلویم را می‎فشارد. در آن عصر آنقدر در مورد شخصیت والای حضرت شایعه‎پراکنی کردند و آنقدر در مورد ایشان تبلیغات سوء نمودند که وقتی حضرت در محراب نماز، ضربه‎ای بر فرق مبارکشان وارد شد و به واسطه آن به شهادت رسیدند و خبر منتشر شد؛ مردم گفتند که مگر علی نماز هم می‎خواند؟! حال ببینید در مورد امامی که عبادتش مشهور بود و مناجات‎هایش زبانزد، چه گفتند. این حرف در اثر شایعاتی بوده که این مطلب را در اذهان مردم ایجاد کرده بود.

آیا وقتی به شما پیامکی می‎رسد، قبل از ارسال آن به دیگران متنش را مورد بررسی قرار می‎دهید یا سریع بدون توجه به صحت و سقم آن، به دیگران ارسال می‎کنید؟

وای بر روزی که به واسطه شایعات، حقی را ناحق و ناحقی را حق جلوه دهیم.

خدای متعال در آیه کریمه فوق با صراحت اعلام می‎دارد که در مورد چیزی که علم و یقین ندارید سخن نگویید و در آن مقطع توقف کنید؛ چرا که تک تک اعضاء ما مسئول و پاسخگو هستند.

حال از شما می‎پرسم که انصافا ما چقدر به این آیه پایبند بوده‎ایم؟!

چقدر مراقب سخنان و اعمال خود بوده‎ایم؟!

چقدر دقت داشته‎ایم حرفی را که به آن اطمینان نداریم، جایی مطرح نکنیم؟!

در بالا به این نکته اشاره کردیم که شایعه‎پراکنی بیماری جدیدی نیست اما ابزار جدیدی برای انتقال یافته است. پیامک، وبلاگ، ایمیل‎ و بلوتوث ابزاری برای انتشار سریع میکروب شایعه در این عصر شناخته شده‎اند.

ما مخالفتی با علم و پیشرفت نداریم ولی با استفاده نادرست از ابزار، سخت مخالفیم که این مخالفت سلیقه شخصی نیست بلکه الهام گرفته از دستورات الهی است.

آیا وقتی به شما پیامکی می‎رسد، قبل از ارسال آن به دیگران متنش را مورد بررسی قرار می‎دهید یا سریع بدون توجه به صحت و سقم آن، به دیگران ارسال می‎کنید؟

در ضمن صحت و سقم خبر یا مطلب که جای خود دارد که از شروط خبررسانی است، اما گاهی خبر صحت دارد اما نباید برای حفظ آبروی افراد، آن را انتشار داد. چقدر در ارسال پیامک‎ها به این نکات توجه می‎کنیم؟!

آیا هیچ به این موضوع توجه کرده‎ایم که چه بسیار دروغ‎ها، تهمت‎ها، غیبت‎ها را از طریق پیامک منتشر کرده‎ایم؟!

آیا به این موضوع دقت داشته‎ایم که از طریق پیامک چقدر دیگران و لهجه‎های مختلف را تمسخر کرده‎ایم؟!

آیا هیچ به این موضوع توجه کرده‎ایم که چه بسیار دروغ‎ها، تهمت‎ها، غیبت‎ها را از طریق پیامک منتشر کرده‎ایم؟!

در اینجا یک سوال اساسی از شما می‎پرسم لطف کنید و با خود صادق باشید، سپس پاسخ دهید:

فرض کنید به محضر امام زمان(عج)، – همانی که منتظر ظهورش هستید- رسیده‎اید و امام قصد بررسی گوشی موبایل شما را دارند. آیا به راحتی و بدون دلهره گوشی موبایل را تقدیم ایشان می‎کنید؟ و یا با ترس و دلهره که نکند امام آن فیلم غیراخلاقی را ببیند، نکند آن عکس را ببیند، و یا آن متن نادرست پیامک را بخواند و هزار نکند دیگر …، گوشی را به امام می‎دهید؟!

لازم به ذکر است که گرچه امام زمان(عج) به طور مستقیم گوشی ما را بررسی نمی‎کنند اما یقینا از محتویات گوشی، وبلاگ و ایمیل ما مطلع هستند. آیا از این موضوع شرمنده می‎شویم و یا سربلند و مورد رضایت اماممان هستیم؟

اگر تا به حال اینگونه نبوده است، هنوز دیر نشده. برای شروع تمام محتویات گوشی خود را بررسی کنیم و هر آنچه را که فکر می‎کنیم غیر شرعی است و باعث نارضایتی امام زمان(علیه‎السلام) می‎شود را از گوشی حذف کنیم.

در مرحله بعد با امام زمان(عج) عهد ببندیم که هر پیامکی به دستمان رسید را بدون بررسی برای کسی ارسال نکنیم.

در سومین گام از اشتباهات گذشته در این زمینه توبه کنیم و به خدا قول دهیم که دیگر تکرار نکنیم.

امیدوارم که خداوند توبه ما را پذیرا باشد.

بیاییم از نعمت‎هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده درست استفاده کنیم تا در دنیا، دچار نبود آنها نشویم و در قیامت مستوجب عذاب الهی نشویم .

 

پی‎نوشت‎ها:

۱- الاسراء، ۳۶ .

۲- برگرفته از تفسیر مجمع البیان، طبرسی، ذیل تفسیر آیه .

۳- برگرفته از تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ذیل آیه شریفه .

۴- مستدرک سفینة البحار، شیخ علی نمازی شاهرودی، ج ۴ عربی، ص ۵۳ .

برگرفته از دین و اندیشه تبیان با اضافات و تکمیل سایت صراط

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۴
مجتبی فتحی

نظرات  (۴)

۱۶ آذر ۹۲ ، ۱۸:۲۸ آبجوش فروش بهشت
چقدر از مدرسه ی پیشگامان تقلید میکنی آقای فتحی؟
خودت یه کم فکر کن چند تا مطلب جدید بزن تو وبلاگ مدرسه که اگه یکی مثل من هر دوتا رو نگاه می کرد آبروی مدرسه نره.
۱۴ آذر ۹۲ ، ۱۹:۰۶ نمیدونم چیه جهنم
پیع بنه چندیه!!!!!
bahse man in nist ke in haro kasi nemikhone!!

man migam weblog ba mataleb mazhabi ye kam yek navakht shode!
chandta matlab elmi ya tanz va hrchiz dg
پاسخ:
باشه آقا میزنم!شما هم اگه مطلبی تو هر زمینه ای که فک میکنی میتونه برا بچه ها مفید باشه بیار میزنم تو وبلاگ!
Salam aghaye fathi migam weblog haye mazhabi ham enghad az in chiza nemizaran!!

ye chizi bezarid ke had aghal bedard bokhore ya yeki bekhone!!
پاسخ:
تو مدرسه خیلی دانش آموز هست که تو هم یکی از اونایی و وبلاگ مدرسه هم عمومیه اگه تو این مطلب رو نخونی حتما یکی دیگه می خونه. و مطلبی رو که تو می خونی ممکنه بقیه نخونن.
پس برا دیگر بازدیدکننده های وبلاگ احترام قائل باش همونطور که دوست داری برات احترام قائل باشن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی