دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

واتس آپ؛ نوموفوبیا و افسردگی !!!

شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۳۲ ب.ظ

اگر شما با فکر اینکه تلفن همراهتان را در طول روز با خود نداشته باشید و یا انرا گم کنید دچار نگرانی و استرس میشوید, شما به نوموفوبیا یا نوموفوبی مبتلا هستید.مطالعاتی که در بریتانیا روی هزاران نفر انجام شده نشان میدهند که این پدیده شدت میابد. 66 در صد افراد گفته اند که با فکر گم کردن تلفن همراه خود بسیار نگران میشوندو مدام در فکر موبایل خود روی میز کار، در جیب و...هستند.. این امار در نزد افرادی که بین 18 تا 24 سال داشته اند 76 در صد است. 40 در صد افراد نیز گفته اند که دو تلفن همراه دارند.

Damien Douani  متخصص فن اوریهای نوین از شرکت مشاورت دیجیتالی FaDa میگوید این پدیده با از راه رسیدن اسمارت فونها(گوشی های هوشمند) و کانکشن نامحدود شدت یافته است چون هر کسی به خدمات بسیاری دسترسی دارد نظیر اینکه در کجا و چه منطقه ای است و یا ایا رستورانهائی در ان حوالی وجود دارند و یا برای خریدن بلیط مسافرتی و یا برنامه ریزی برای شب (بعد از ساعات کار و یا تحصیل) و غیره. این پدیده از زمان اس ام اس در چندین سال پیش ظاهر شد مسلما دسترسی به شبکه های اجتماعی این امر را شدت داده است. اگر روی هر دستگاه موبایل کنتوری برای هر بار بازدید و کنترل اکانت شبکه اجتماعی توسط کاربر وجود داشت, بسیار شگفت زده میشدیم. بسیاری از افرادی که برای تهیه این امار از انها سوال شده گفته اند که اگر موبایل خود را همراه نداشته باشند احساس خواهند کرد که چیزی را از دست داده اند.

یکی از مهم ترین مشکلات حوزه سلامت روان که منجر به تعداد زیاد مراجعان به کلینیک ها و مطب های روانپزشکی و می شود، افسردگی است.

دکتر عمران داوری نژاد متخصص اعصاب و روان با اعلام این مطلب گفت: افسردگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینکه در گذشته ارتباط افراد با همدیگر صمیمانه تر بود و با توجه به کوچک تر بودن جوامع و نزدیکی افراد ، مشکلات با گفتگو در میان گذاشته می شد و با پادرمیانی یا ارائه راه حل و کمک دیگران ،مشکلات ساده تر مرتفع می شد. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه  افزود: متأسفانه در عصر ارتباطات و تکنولوژی ، ارتباطات بین فردی به سردی گراییده و روابط چهره به چهره کاهش چشم گیری یافته است.

وی گفت: IT به کمک مردم آمده و با حجم عظیم اطلاعات و نیز امکانات رفاهی فراوان را در اختیار افراد می گذارد، اما از سوی دیگر اثرات مخرب روانی و رفتاری برجای گذاشته است، به طور مثال در گذشته مهمانی ها منشأ گفت و گو و یا حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی بود اما اکنون مردم در مهمانی ها هم  در سیطره نرم افزارهای تلفن همراه همچون وایبر ، واتس آپ و ... هستند و سرگرم ارتباطات شخصی و مجازی هستند  این کار باعث می شود تا فرد با جمع ارتباط  نداشته باشد و حتی در جمع هم دوستان یا خویشان از یکدیگر دور شوند.

دکتر داوری نژاد: روابط چهره به چهره را باعث کنترل هیجانات و احساسات و تنظیم کننده سلامت دانست و افزود: متأسفانه به دلیل هزینه های زندگی امروز افراد مجبور به کار در شیفت های مختلف هستند که باعث کاهش ارتباط خانوادگی و دیدار دوستان و خویشان شده و فشار زیادی به افراد وارد می کند که در نتیجه آن احساس افسردگی ، ناامیدی و غمگینی شیوع پیدا کرده و خانواده ها از هیچ فعالیتی لذت نمی برند.

وی لذت نبردن از امور لذت بخش را مایه اضطراب دانسته و  موجب ناامیدی ، بی حوصلگی ، عدم تمرکز  می شود و در درجات شدیدتر میل به مرگ و تمایل به خودکشی را در افراد افزایش می دهد.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه از افسردگی به عنوان بیماری نام برد که بعد از بیماری های قلبی و عروقی و تصادفات بار مالی سنگینی برجامعه وارد می کند که از نمونه های آن می توان به افت عملکرد شغلی ، افت تحصیلی، کاهش ارتباط بین فردی اشاره کردکه متاسفانه رشد نگران کننده ای در جامعه دارد و سلامت جامعه را به طور جدی تهدید کند.

 دکتر داوری نژاد در پاسخ به اینکه برای مقابله با بیماری افسردگی چه باید کرد گفت: بخشی از عوامل ایجاد افسردگی تحت اراده ما نیست ، اما در این خصوص مدیران جامعه با برنامه ریزی جدی برای افراد به صورتی که با صرف وقت کمتر در محل های کار و افزایش درآمد خانوار، زمان بیشتری در اختیار خانواده باشند ، می توانند به خانواده ها کمک کنند.

دکتر داوری نژاد با اشاره به اینکه ناچار به استفاده از تلفن همراه و تکنولوژی های ارتباطی هستیم گفت: این استفاده ها باید به طور جدی کنترل و مدیریت شود و به ویژه در کنار اعضاء خانواده و یا در جمع های دوستانه و فامیلی تلفن ها را خاموش کرده به صحبت ، درد دل و ایجاد شادی و نشاط بیشتر بپردازیم تا از این راه الگویی برای فرزندان خود ایجاد کنیم.

وی افزود: در اوقات فراغت ، خود را از دست IT  نجات دهیم و بیشتر سعی کنیم ارتباطمان را با مردم تقویت کنیم.

دکتر داوری نژاد فراگرفتن مهارت های زندگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مهارت های ارتباط با دیگران ، کنترل خشم ، کنترل استرس ، مبارزه با خلق منفی ، حل مسئله ، تصمیم گیری ، همدلی ، خودآگاهی و شناخت می تواند از راه های اساسی مقابله با افسردگی باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی از ورزش به عنوان واکسن ضد افسردگی نام برد و گفت: اصلاح الگوی تغذیه و نیز برنامه های ورزشی می تواند با افزایش سطح سرتونین خون موجب کاهش افسردگی و مصرف فست فودها ، نوشابه گازدار و غذاهای آماده با کاهش سطح سرتونین می توانند در افزایش ابتلا به افسردگی مؤثر باشند.

وی با اشاره به اینکه احساس افسردگی و علائم آن گاهی در افراد به وجود می آید و اختلالی در روند زندگی ایجاد نمی کند از مردم خواست به دنبال تداوم احساس افسردگی به گونه ای که به کار و زندگی آسیب بزند به پزشک و مشاور مراجعه نمایند.

مرجع:پورتال دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۹
مجتبی فتحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی