دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دوره ی دوم
دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن گتوند

دبیرستان نمونه دولتی شهید احمدی روشن شهرستان گتوند استان خوزستان

پیام های کوتاه
  • ۲۴ فروردين ۹۴ , ۲۲:۳۶
    حدیث
بایگانی

زمانی که ما برای کنکور و موفقیت تحصیلی درس می خوانیم بهترین افراد برای الگو برداری افراد موفق و رتبه های برتر و تک رقمی کنکور می باشند. به همین خاطر در ذیل چهل نکته و تجربه بسیار مفید که رتبه های بالای کنکور بیان کرده اند را برای شما بازگو می کنیم. امید است که دانش آموزان دبیرستانی و پشت کنکوری با استفاده از این تجربیات بهترین نتایج را کسب کنند. و اما این 40 توصیه و پیشنهاد مهم رتبه های برتر کنکور سالهای گذشته که به ترتیب میزان تاثیر در موفقیت آنان آورده شده است :

1- برنامه‌ریزی صحیح

2- تلاش و پشتکار و انگیزه قوی شخصی

3- نظم در امور

4- حمایت و پشتیبانی خانواده

5- رقابت و تشویق به درس خواندن

6- در امور شخصی و خصوصاً درس خواندن، افرادی پیگیر، منظم و دقیق هستند.

7- از ثبات شخصیتی برخوردارند.

8- اعتماد به نفس خوبی دارند و در تصمیماتشان ثابت قدمند.

9- در برخورد با مشکلات، هراسان نمی‌شوند و فعالانه جهت حل آن‌ها گام برمی‌دارند و سعی می‌کنند که از کوچک‌ترین امکان برای حل مسائل درسی‌شان استفاده کنند.

10- آن‌ها تشنه‌ی تفریح و خوشگذرانی نبودند. اما اگر موقعیتی برای تفریح پیش می‌آمد آن را از دست نمی‌داند.

11- تعدادی از آنان تفریحات عادی خود مانند ورزش و موسیقی را در طول سال تحصیل ترک نکردند.

12- مهم‌ترین مرجع مطالعه‌ی این افراد، کتاب درسی بود.

13- دومین مرجع مطالعه‌ی آن‌ها، تست‌های کنکور سراسری و آزاد بوده است.

14- 30 درصد از آن‌ها (براساس نیازشان) در برخی از درس علاوه برکتاب درسی و کتاب‌های تست، از سایرکتب کمک آموزشی نیز استفاده کردند.

15- اکثر آنان در سرکلاس بسیار متمرکز، دقیق و تیز بودند و بیش‌تر مطالب را همان جا می‌آموختند.

16- در کلاس خودنمایی نمی‌کردند ولی فعال بودند.

17- انجام تکالیف برای آن‌ها اولویت داشت و تقریباً همه‌ی آن‌ها به طور منظم فعالیت‌های کلاسی را انجام می‌دادند.

18- درس را به طور عمیق و دقیق مطالعه می‌کردند و به کیفیت مطالعه‌ی خود بیش از کمیت آن توجه می‌کردند.

19- مطالعه‌ی هر درس را در زمان دلخواه خود انجام می‌دادند.

20- به طور منظم نکات درسی را تکمیل و جمع‌آوری می‌کردند.

21- از حاشیه نویسی، نت برداری و علامت‌گذاری استفاده می‌کردند.

22- به همه‌ی شکل‌ها، جدول‌ها، زیرنویس‌ها و حاشیه‌های کتاب درسی توجه می‌کردند و همه‌ی پرسش‌ها را حل می‌کردند.

23- به جای خواندن مثال‌های کتاب درسی، آن‌ها را حل می‌کردند.

24- اکثر آن‌ها تناقضات و اشکالات کتاب‌های درسی را پیدا می‌کردند.

25- 40 درصد آن‌ها یک درس و 40 درصد دیگر دو تا 3 و 20 درصد هم مقداری از اکثر درس‌ها را در طول یک روز مطالعه می‌کردند.

26- در درس ریاضی که نیاز به تمرین زیاد دارد، به مرور زمان به حل مسائل می‌پرداختند. آن‌ها معتقد بودند که به یک باره و در کوتاه‌مدت امکان تسلط بر ریاضی وجود ندارد.

27- اکثر مسائل را به صورت تشریحی حل می‌کردند و در مراحل نخستین از فرمول‌های تستی کم‌تر ولی پس از عید، از راه‌حل‌های تستی پرکاربرد بیش‌تر استفاده می‌کردند.

28- مسائل را از راه‌های مختلف حل می‌کردند و تنها به یک راه حل اکتفا نمی‌کردند.

29- هنگام برخورد با یک مشکل درسی اول «فکر» می‌کردند و تنها در صورت نیافتن راه حل از سایرین کمک می‌خواستند.

30- به اشکالات خود توجه می‌کردند: هیچ اشکالی را دست کم نمی‌گرفتند درحل تمرین‌هایی که اشکال داشتند با خود مدارا نمی‌کردند و دوباره آن‌ها را حل می‌کردند، یا به کمک دوستان یا معلمان خود برطرف می‌کردند.

31- تا قبل از عید بیش‌تر می‌خواندند و تمرین و تست حل می‌کردند ولی پرکاری در تست‌زنی را به پس از عید موکول می‌کردند.

32- تست‌های انبوه و مشابه را دسته‌بندی می‌کردند و همه را یکجا حل نمی‌کردند. به تدریج و در نوبت‌های متعدد به حل آن‌ها می‌پرداختند.

33- با دقت پاسخ تمام تست‌ها را – حتی تست‌هایی را که به درستی جواب داده بودند – مطالعه می‌کردند و نکات جالب توجه آن‌ها را یادداشت می‌کردند.

34- تست‌های اشکال دار خود را پس از مدتی مجدداً حل می‌کردند.

35- همه‌ی آن‌ها دروس عمومی را همراه با دروس اختصاصی می‌خواندند. تا قبل از عید سعی می‌کردند دروس اختصاصی را بیش‌تر از دروس عمومی بخوانند؛ به طوری که نسبت زمان مطالعه‌ی دروس اختصاصی به دروس عمومی آن‌ها 3 به 1 و یا 4 به 1 بوده است.

36- مطالعه‌ی دروس پایه نسبت به دروس پیش‌دانشگاهی را براساس نقطه قوت خود تنظیم کرده بودند. ولی بیش‌ترشان به نسبت مساوی آن‌ها را مطالعه می‌کردند.

37- 85 درصد آن‌ها براساس برنامه‌ی زمان‌بندی شده دروس را مطالعه می‌کردند و 15 درصد هم بدون برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده، پس از خسته شدن از مطالعه‌ی یک درس، به سراغ درس دیگری می‌رفتند.

38- در کنکورهای آزمایشی به طور جدی شرکت می‌کردند و پس از هر آزمون، کوچک‌ترین اشکال خود را با مرور مجدد موضوع یا انجام تکالیف تکمیلی برطرف می‌کردند. آن‌ها هدف خود را از شرکت در این آزمون‌ها، آشنایی با محیط، روش امتحان‌دهی، کشف نقاط ضعف، تنظیم وقت و از بین بردن استرس می‌دانستند.

39- امتحانات مدرسه‌ی خود را جدی می‌گرفتند و به تمام آن‌ها اهمیت می‌دادند.

40- اکثر آن‌ها انتظار داشتند که رتبه‌های تک رقمی به‌دست آورند ولی همه‌ی آن‌ها پس از برگزاری آزمون‌های جامع آزمایشی دریافتند که رتبه خوبی کسب خواهند کرد.برگرفته از سایت : mehcom.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۷
مجتبی فتحی

نظرات  (۲)

با سپاس فراوان
۰۷ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۰۵ هیئت منتظران
با سلام

وبلاک خیلی عالی و خوبی دارید امید وارم روز به روز پیشرفت کنید ...

مدیریت سایت : http://mahdias.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی