یادداشت؛ دهم تجربی و راه سخت؟
دهم تجربی
به نظر میرسد دهم تجربی که اولین ورودی های دوره ی جدید نظام آموزشی هستند هنوز چندان به شیوه ی مطالعه ی دروس دبیرستان وتطبیق خود با شرایط دبیرستان آشنا نشده اند. از هفته ی گذشته تا به امروز که روی چندین درس آنها متمرکز شده بودم و نمرات آنها را از آقای احمدی و بعضا از خودشان جویا شدم و در چند درس نمرات آنها را یادداشت کرده ام در مقایسه با کلاس دهم (اول) دوره ی قبل، میانگین معدل چندان مناسبی ندارند و عمیقا جای نگرانی است. نمرات دروسی مانند زیست، ریاضی و ... نشانی از نمره یک دانش آموز دبیرستان نمونه دولتی ندارد. خرده نگیرید چرا در این برهه چنین موضوعی را طرح کردم، چرا که در آستانه ی امتحانات پایان ترم قرار داریم و نیاز است دانش آموزان نهیبی به خود بزنند که اگر چنان نشود، شاید در آینده فرصت جبران نباشد. هر چند بعضی از دانش آموزان به سبک و سیاق نمره دهی برخی دبیران انتقاداتی داشته اند، با این وجود به نظر میرسید چندین دانش آموز در کلاس دهم تجربی نیازمند بازنگری کلی در شیوه ی مطالعه و تغییر سبک برنامه ریزی درسی خود هستند. آنها به خوبی میدانند که گاها طراحی سوالات امتحان نهایی و مدواما طراحی سوالات کنکور، به بیرحمانه ترین حالت ممکن رخ میدهد. بدون تعارف باید بگوییم یک کلاس نمونه ی دهم تجربی نیازمند چندین معدل بیست میباشد و بایستی سطح رقابت در کلاس آنچنان فشرده باشد که صدم ها تعیین کننده ی نفرات ممتاز باشد. اگر چنان باشد دبیرانی که انتقاد به سیستم نمره دهی آنها وارد است به تبع همین رقابت شما وادار میشوند بر روی صدم های خود نیز وسواس و دقت به خرج دهند. برای یک کلاس نمونه ی دهم تجربی تنها باقر، محمدحسین و عباس به عنوان دانش آموز ممتاز به هیچ وجه کافی نیستند. تاکید میکنم سبک مطالعه و تغییر در سبک روش زندگی دانش آموزی، لازمه ی این کلاس است که اگر چنان نشود زیانش در درجه ی اول عاید خود دانش آموز و در درجه بعد مدرسه خواهد شد. امیدوارم پس از پایان ترم و بازنگری نمرات شما یادداشتی در تحسین این کلاس از طرف مجموعه دبیران احمدی روشن بنویسم و لازمه ی نوشتن آن بالا بردن سطح کیفی مطالعه ی روزانه تان میباشد.جوادی پور